Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Dyrektywa 2009/30/WE a biopaliwa – nowe możliwości

Dyrektywa 2009/30/WE a biopaliwa – nowe możliwości
16.09.2009, o godz. 14:33
czas czytania: około 5 minut
0

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Implementacja zapisów dyrektywy do polskiego prawa zostanie dokonana poprzez nowelizację ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz wydanie rozporządzeń wykonawczych. W Ministerstwie Gospodarki trwają prace związane z wprowadzeniem rozwiązań przewidzianych w prawie wspólnotowym.
Powinny się one przyczynić do utrzymania tendencji wzrostowej w zakresie stosowania biokomponentów w transporcie, zaobserwowanej w roku ubiegłym.

Dobrodziejstwa ustawy

Podstawowymi aktami prawnymi określającymi organizacyjne, prawne oraz ekonomiczne warunki produkcji biokomponentów i biopaliw ciekłych w Polsce są: Ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (DzU nr 169, poz. 1199, z późn. zm.) oraz Ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (DzU nr 169, poz. 1200, z późn. zm.).

Przepisy obydwu ustaw mają na celu tworzenie korzystnych warunków dla dynamicznego rozwoju tego rynku.

Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych w znaczący sposób przyczyniła się do wzrostu wykorzystania biokomponentów oraz biopaliw ciekłych poprzez wprowadzenie do polskiego porządku prawnego szeregu zmian, wśród których bardzo istotną jest wejście w życie obowiązku zapewnienia określonego udziału biokomponentów w rynku paliw transportowych. Podmiotami zobowiązanymi do realizacji tego wymogu, tzw. podmiotami realizującymi Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW), są od 1 stycznia 2008 r. przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych, którzy sprzedają lub zbywają je w innej formie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywają na potrzeby własne.

Narodowy Cel Wskaźnikowy został zdefiniowany w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych jako minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie, liczony wg wartości opałowej. Wysokość NCW na lata 2008-2013, przy uwzględnieniu możliwości surowcowych i wytwórczych, możliwości branży paliwowej oraz przepisów Unii Europejskiej w tym zakresie, określa Rozporządzenie Rady Ministrów z 15 czerwca 2007 r. w sprawie Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2008 – 2013 (DzU nr 110, poz. 757). Zapisano w nim, że wysokość NCW w latach 2008-2013 wynosi: 3,45% w 2008 r., 4,60% w 2009 r., 5,75% w 2020 r., 6,20% w 2011 r., 6,65% w 2012 oraz 7,10% w 2013 r.

Postępujący wzrost udziału biokomponentów w rynku paliw transportowych odzwierciedla ścieżkę dochodzenia do (wyznaczonej w dyrektywie 2003/30/WE w sprawie wspierania użycia w transporcie biopaliw lub innych paliw odnawialnych) wielkości 5,75% w 2010 r., a w dalszej perspektywie do 10% w 2020 r. (zgodnie z przepisami dyrektywy 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej i w następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE udział energii odnawialnej w transporcie w 2020 r. ma wynieść 10%).

W latach ubiegłych udział biokomponentów w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w transporcie kształtował się następująco: 0,30% w 2004 r., 0,48% w 2005 r., 0,92% w 2006 r. oraz 0,68% w 2007 r.

Realizacja NCW

Należy podkreślić, że na skutek wprowadzenia od 1 stycznia 2008 r. obowiązku zapewnienia określonego udziału biokomponentów w rynku paliw transportowych NCW w 2008 r. został zrealizowany na poziomie ok. 3,65%, przy obowiązującym NCW na 2008 r. wynoszącym 3,45%. Jak wynika z danych przedstawionych w kwartalnym raporcie prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, w pierwszym kwartale 2009 r. poziom realizacji NCW wyniósł ok. 3,93%, przy obowiązującym NCW na 2009 r. wynoszącym 4,60%.

Realizacja celu może następować poprzez stosowanie biopaliw ciekłych lub dodawanie biokomponentów do paliw ciekłych. Na mocy obowiązujących regulacji prawnych możliwe jest stosowanie następujących biopaliw ciekłych: estru stanowiącego samoistne paliwo (tzw. B100), oleju napędowego zawierającego 20% estru (tzw. B20) oraz tzw. biopaliwa E85, będącego mieszanką benzyn silnikowych oraz bioetanolu w ilości od 70% do 85%.

Obecnie istnieje również formalna możliwość dodawania do 5% bioetanolu do benzyn silnikowych oraz do 5% estrów metylowych kwasów tłuszczowych do oleju napędowego.

Więcej biokomponentów w paliwie

Opublikowana w czerwcu br. dyrektywa 2009/30/WE zmieniająca dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do specyfikacji benzyn, oleju napędowego i olejów pędnych oraz wprowadzająca mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych pochodzących z wykorzystania paliw w transporcie drogowym oraz zmieniająca dyrektywę Rady 1999/32/WE w odniesieniu do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki żeglugi śródlądowej oraz uchylająca dyrektywę 93/12/EWG daje możliwość dodawania większej niż dotychczas ilości biokomponentów do paliw ciekłych. Określa ona wymagania jakościowe dla benzyn silnikowych o zawartości bioetanolu do 10% (tzw. paliwo E10) oraz dla oleju napędowego o zawartości estru metylowego do 7% (tzw. paliwo B7). Równocześnie dyrektywa przewiduje możliwość wprowadzania do obrotu oleju napędowego zawierającego ponad 7% estru.

W okresie przejściowym (do 2013 r.) zakłada się istnienie na rynku dwóch rodzajów benzyn silnikowych – o zawartości do 5% bioetanolu i o większej zawartości – do 10% bioetanolu. Związane jest to z koniecznością umożliwienia zaopatrzenia w benzynę pojazdów posiadających silniki nieprzystosowane do paliwa zawierającego więcej niż 5% bioetanolu. Ponadto, zgodnie z zapisami dyrektywy, istnieje wymóg podawania informacji dotyczących zawartości biokomponentów w benzynie i oleju napędowym. Może być to realizowane poprzez oznakowanie dystrybutorów lub np. umieszczenie odpowiedniej informacji na stacji paliwowej.

dr Henryk Majchrzak, dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki


Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024