Reklama

AD1A FITE 2024 [09.07-21.08.24]

Ekspert IGWP odpowiada: co robić w przypadku odmowy uchwalenia nowych taryf?

Ekspert IGWP odpowiada: co robić w przypadku odmowy uchwalenia nowych taryf?
16.09.2015, o godz. 14:41
czas czytania: około 3 minut
0

W ramach współpracy z Izbą Gospodarczą Wodociągi Polskie serwis PortalKomunalny.pl publikuje pytania, jakie najczęściej pojawiają się w branży wraz z odpowiedziami ekspertów.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD2 AKADEMIA BDO [16.07-25.08.24]

Pytanie:

Prosimy o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące obowiązywania taryf w sytuacji gdy wniosek taryfowy przedsiębiorstwa został negatywnie zweryfikowany przez burmistrza, a rada gminy podjęła uchwałę w sprawie odmowy zatwierdzenia taryf, zaś organ nadzoru do chwili obecnej nie odniósł się do ww. uchwały rady.

  • czy czas obowiązywania dotychczasowych taryf ulega przedłużeniu?
  • czy przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne powinno niezwłocznie przedłożyć nowe, poprawione taryfy?
  • jaką cenę za wodę winien stosować zakład po upływie okresu obowiązywania dotychczasowych taryf?

Odpowiedź:

Stosownie do art. 24 ust. 5a ustawy o zbiorowym (…), w razie niestwierdzenia nieważności uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf czas obowiązywania dotychczasowych taryf przedłuża się o 90 dni od dnia doręczenia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnego  rozstrzygnięcia nadzorczego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio. Jeżeli zatem wojewoda nie stwierdzi nieważności uchwały odmawiającej zatwierdzenia taryf, to dotychczasowe taryfy będą stosowane przez 90 dni. Wskazać należy, że przedłużenie mocy obowiązującej dotychczasowej taryfy następuje z mocy prawa i nie wymaga publikacji w miejscowej prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty. Zgodnie z orzecznictwem sądowym, bieg 90- dniowego terminu w sytuacji gdy organ nadzoru nie stwierdzi nieważności uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf, 90 – dniowy termin należy liczyć od następnego dnia po zakończeniu obowiązywania dotychczasowych taryf ( tak: WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 11 grudnia 2014r., sygn.akt: II SA/Wr 698/14 (prezentowany poniżej), WSA we Wrocławiu w uzasadnieniu wyroku z dnia 07 lutego 2013r., II SA/Wr 34/13).

W sytuacji podjęcia przez przedsiębiorstwo decyzji o przedłożeniu nowego wniosku taryfowego zawierającego  nowe poprawione taryfy, w miejsce występowania z  wnioskiem o przedłużenie czasu obowiązywania dotychczasowych taryf, o którym mowa w art. 24 ust. 9 a ustawy o zbiorowym (…), należy wskazać, iż taki wniosek winien zostać przedłożony do zatwierdzenia jak najszybciej. W myśl ust. 8 art. 24 ustawy o zbiorowym (..): “jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 5, taryfy zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf”. Taryfy takie wchodzą zatem w życie z mocy prawa. Określony przez ustawodawcę 45-dniowy termin na podjęcie przez organ stanowiący gminy stosownej uchwały należy traktować jako ustawowy termin zawity. Oznacza to, że po upływie 45 dni od otrzymania wniosku o zatwierdzenie taryf rada gminy nie może już podjąć skutecznie żadnej uchwały w tej sprawie, a jej podjęcie po upływie ustawowo zakreślonych ram czasowych należy uznać za rażące naruszenie prawa (por. uchwała NSA w Warszawie z 11 kwietnia 2005 r., sygn. akt II OPS 1/05). Stąd też przedsiębiorstwo winno uczynić wszystko, aby upływ 70-dniowego terminu nastąpił przed upływem 90 dni.

Natomiast w sytuacji gdy upłynie 90- dniowy ww. okres a nowe taryfy wejdą w życie już po upływie wskazanego terminu, to przez krótki okres braku obowiązywania taryfy przedsiębiorstwo może stosować rozliczenia oparte na dotychczasowej  taryfie, chyba że nowe taryfy przewidują niższe ceny za wodę; w takiej sytuacji w imieniu Izby rekomenduję przyjęcie niższych cen. Jak wskazuje się w orzecznictwie: „Ewentualny, krótki brak obowiązującej taryfy nie powoduje skutków nie dających się pogodzić z obowiązującym porządkiem prawnym. W sytuacji tej nie ma potrzeby stosowania regulacji dotyczących instytucji bezpodstawnego wzbogacenia, albowiem w braku obowiązującej taryfy trwa nadal stosunek zobowiązaniowy między użytkownikiem wodociągu a przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym i to w tym stosunku prawnym należy upatrywać podstawy do ewentualnych “tymczasowych” rozliczeń między stronami umowy” ( tak: WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 07 lutego 2013r., II SA/Wr 34/13 teza 2).

Opracowała: Magdalena Borowczyk-Zalewska, Główny Specjalista ds. Prawnych IGWP

przedruk z Zeszytów Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”, w których eksperci z IGWP odpowiadają na pytania branży

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d pszok [25.07-28.08.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024