W ubiegłym roku tryumfatorem zawodów w kategorii prototypów, okazała się francuska drużyna z Lycée St. Joseph La Joliverie w Nantes, która osiągnęła imponujący wynik 3039 km na ekwiwalencie 1 litra paliwa, podróżując pojazdem z silnikiem spalinowym o napędzie benzynowym. Z kolei pierwsze miejsce w zawodach UrbanConcept w kategorii pojazdów napędzanych paliwem wodorowym uzyskała holenderska drużyna z De Haagse Hogeschool, pokonując dystans 557 km przy wykorzystaniu paliwa odpowiadającemu 1 litrowi benzyny. Grupa DTU Roadrunners z uczelni Technical University of Denmark otrzymała Climate Friendly Award, nagrodę za pojazd przyjazny środowisku, emitujący rekordowo niską ilość dwutlenku węgla – 9 g/km, pobijając równocześnie zeszłoroczny rekord – 15 g/km. Drużyna ta zwyciężyła również w kategorii silników spalinowych w zawodach UrbanConcept.
– Niektóre z najbardziej innowacyjnych zastosowań z wykorzystaniem energii zostaną zainicjowane przez dzisiejszą młodzież. Shell Eco-marathon zapewnia studentom zaplecze potrzebne do tworzenia nowoczesnych i energooszczędnych pojazdów. Uczestnicy pokazują jak, poprzez eksperymentowanie, współzawodnictwo i zabawę, dokonywać nowych odkryć technologicznych – mówi Jeroen van der Veer, dyrektor generalny Royal Dutch Shell.
Studenci mogą przystąpić do rywalizacji w jednej z dwóch kategorii pojazdów: ‘Prototypy’ lub ‘UrbanConcept’. ‘Prototypy’ są wynikiem twórczego myślenia uczniów oraz studentów stanowiąc głównie futurystyczne projekty, stworzone w celu zmaksymalizowania wydajności poprzez wykorzystanie lekkich konstrukcji i aerodynamiki.
Pojazdy ‘UrbanConcept’ są konstruowane zgodnie ze standardowym wizerunkiem środków transportu i z reguły wyglądają jak samochody, które codziennie widujemy na naszych ulicach. Od wprowadzenia w 2003 roku, kategoria ta staje się coraz bardziej popularna.
Shell, w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań przyłączył się do projektu społecznego zwanego „zrównoważony transport”. Uczestnicy Shell Eco-marathon mogą korzystać z dowolnych rodzajów paliwa i technologii, które mają im umożliwić uzyskanie jak najlepszego efektu.
Do dyspozycji mają zarówno konwencjonalne rodzaje paliw (olej napędowy, benzyna i gaz), jak i paliwa alternatywne, takie jak: paliwo wodorowe, paliwo GTL uzyskiwane z gazu ziemnego i paliwo powstałe z przemiany energii promieniowania słonecznego. Nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o rodzaj paliwa wykorzystywanego do napędu, pod warunkiem, że zostaną zachowane wszystkie zasady bezpieczeństwa.
W celu oceny i porównania wszystkich rodzajów energii, drużyny biorące udział w zawodach muszą pokonać ustaloną odległość w regulaminowym czasie. Następnie, zużytą energię przelicza się na liczbę kilometrów pokonanych na litrze paliwa.
W tym roku w zawodach wystartują dwie polskie drużyny. Tworzą je studenci z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, którzy samodzielnie przygotowali dwa pojazdy: „Kropelkę” i „Mikrusa”. Pierwszy z nich weźmie udział w Eco-Marathonie w kategorii prototypów i będzie się ubiegał o nagrodę za bezpieczeństwo. Drugi pojazd wystartuje w kategorii UrbanConcept i będzie walczył o nagrodę przyznawaną za nowatorskie rozwiązania techniczne. „Kropelka” napędzana jest etanolem, „Mikrus” zasilany jest olejem napędowym.
Polacy wezmą udział w zawodach trzeci raz, już od pierwszych zmagań wspiera ich koncern energetyczny Vattenfall. W 2006 roku studenci ze Studenckiego Koła Aerodynamiki na wydziale MEiL zajęli trzecie miejsce w kategorii pojazdów napędzanych etanolem i otrzymali wyróżnienie za bezpieczeństwo.
fot. shell.com
Komentarze (0)