Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Europejski Shell Eco-marathon 2008

Europejski Shell Eco-marathon 2008
29.04.2008, o godz. 11:49
czas czytania: około 3 minut
0

W dniach 22- 24 maja, 200 drużyn składających się ze studentów szkół technicznych udowodnią w jakim stopniu udało im się udoskonalić silniki, aby na jednym litrze paliwa pokonać jak najdłuższy dystans.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Już od 1985 roku studenci z Europy i innych stron świata, biorą udział w imprezie Shell Eco-marathon, a ich celem jest skonstruowanie pojazdu, który pokona największy dystans spalając przy tym możliwie najmniejszą ilość energii i emitując jak najmniej spalin.

               

W ubiegłym roku tryumfatorem zawodów w kategorii prototypów, okazała się francuska drużyna z Lycée St. Joseph La Joliverie w Nantes, która osiągnęła imponujący wynik 3039 km na ekwiwalencie 1 litra paliwa, podróżując pojazdem z silnikiem spalinowym o napędzie benzynowym. Z kolei pierwsze miejsce w zawodach UrbanConcept w kategorii pojazdów napędzanych paliwem wodorowym uzyskała holenderska drużyna z De Haagse Hogeschool, pokonując dystans 557 km przy wykorzystaniu paliwa odpowiadającemu 1 litrowi benzyny. Grupa DTU Roadrunners z uczelni Technical University of Denmark otrzymała Climate Friendly Award, nagrodę za pojazd przyjazny środowisku, emitujący rekordowo niską ilość dwutlenku węgla – 9 g/km, pobijając równocześnie zeszłoroczny rekord – 15 g/km. Drużyna ta zwyciężyła również w kategorii silników spalinowych w zawodach UrbanConcept.

– Niektóre z najbardziej innowacyjnych zastosowań z wykorzystaniem energii zostaną zainicjowane przez dzisiejszą młodzież. Shell Eco-marathon zapewnia studentom zaplecze potrzebne do tworzenia nowoczesnych i energooszczędnych pojazdów. Uczestnicy pokazują jak, poprzez eksperymentowanie, współzawodnictwo i zabawę, dokonywać nowych odkryć technologicznych – mówi Jeroen van der Veer, dyrektor generalny Royal Dutch Shell.

Studenci mogą przystąpić do rywalizacji w jednej z dwóch kategorii pojazdów: ‘Prototypy’ lub ‘UrbanConcept’. ‘Prototypy’ są wynikiem twórczego myślenia uczniów oraz studentów stanowiąc głównie futurystyczne projekty, stworzone w celu zmaksymalizowania wydajności poprzez wykorzystanie lekkich konstrukcji i aerodynamiki.
Pojazdy ‘UrbanConcept’ są konstruowane zgodnie ze standardowym wizerunkiem środków transportu i z reguły wyglądają jak samochody, które codziennie widujemy na naszych ulicach. Od wprowadzenia w 2003 roku, kategoria ta staje się coraz bardziej popularna.

               

Shell, w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań przyłączył się do projektu społecznego zwanego „zrównoważony transport”. Uczestnicy Shell Eco-marathon mogą korzystać z dowolnych rodzajów paliwa i technologii, które mają im umożliwić uzyskanie jak najlepszego efektu.

Do dyspozycji mają zarówno konwencjonalne rodzaje paliw (olej napędowy, benzyna i gaz), jak i paliwa alternatywne, takie jak: paliwo wodorowe, paliwo GTL uzyskiwane z gazu ziemnego i paliwo powstałe z przemiany energii promieniowania słonecznego. Nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o rodzaj paliwa wykorzystywanego do napędu, pod warunkiem, że zostaną zachowane wszystkie zasady bezpieczeństwa.

W celu oceny i porównania wszystkich rodzajów energii, drużyny biorące udział w zawodach muszą pokonać ustaloną odległość w regulaminowym czasie. Następnie, zużytą energię przelicza się na liczbę kilometrów pokonanych na litrze paliwa.  

               

W tym roku w zawodach wystartują dwie polskie drużyny. Tworzą je studenci z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, którzy samodzielnie przygotowali dwa pojazdy: „Kropelkę” i „Mikrusa”. Pierwszy z nich weźmie udział w Eco-Marathonie w kategorii prototypów i będzie się ubiegał o nagrodę za bezpieczeństwo. Drugi pojazd wystartuje w kategorii UrbanConcept i będzie walczył o nagrodę przyznawaną za nowatorskie rozwiązania techniczne. „Kropelka” napędzana jest etanolem, „Mikrus” zasilany jest olejem napędowym.  

Polacy wezmą udział w zawodach trzeci raz, już od pierwszych zmagań wspiera ich koncern energetyczny Vattenfall. W 2006 roku studenci ze Studenckiego Koła Aerodynamiki na wydziale MEiL zajęli trzecie miejsce w kategorii pojazdów napędzanych etanolem i otrzymali wyróżnienie za bezpieczeństwo. 

fot. shell.com

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024