„Gdańsk bez plastiku” to hasło kampanii, którą władze miasta zainaugurowały w czwartek, 28 lutego.

– Marzy mi się taki Gdańsk, który będzie solidarny z przyszłymi pokoleniami. Dzisiaj decyzja o tym, że rozpoczynamy kampanię „Gdańsk bez plastiku” jest właśnie naszą solidarnością z następnymi pokoleniami. Myślę, że każdy z nas chciałby, aby jego dzieci i wnuki mogły cieszyć się środowiskiem naturalnym, które nas otacza – mówi Aleksandra Dulkiewicz pełniąca obowiązki prezydenta Gdańska. I zauważa, że plastikowe odpady możemy wciąż spotkać m.in. w trakcie spaceru w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym bądź na plaży.

– My sami, nasi sąsiedzi, używamy plastiku i śmiecimy. Nie da się tego wszystkiego zrobić od razu. To metoda tzw. małych kroków ale działamy i będziemy działać na świadomość. Bardzo się cieszę, idąc na zakupy, że widzę coraz więcej nas niosących ze sobą wielorazowe płócienne torby, bądź wykonane z innych materiałów pochodzących z recyclingu, a więc z ponownego wykorzystania odpadów – dodała Aleksandra Dulkiewicz.

Z kolei Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska podkreślał, że jest to proces, który musimy rozpocząć od siebie. – Przed chwilą nalewałem sobie kawę i starałem się sobie uświadomić, jakie elementy, przy jej przygotowaniu, są plastikowe, a jakich można ponownie użyć – zaznaczył wiceprezydent Grzelak.

W Gdańsku wypracowano 10 podstawowych zasad dotyczących tego, jak każdy z mieszkańców może przyczynić się do tego, żeby zmniejszyć ograniczenie plastiku. Władze miasta starają się zachęcić m.in. do  zainwestowania w szklany bidon, zamawiania napoi w kubkach wielorazowego użytku bez słomek czy przechowywania żywności w szklanych pojemnikach. – Zdajemy sobie sprawę, że będzie to długotrwały proces zmiany naszych nawyków, jednak wierzymy, że możemy w tym obszarze zacząć działać dla wspólnego dobra – dodał Grzelak.

W ramach kampanii zaplanowano m.in. konkursy plastyczne dla uczniów, pilotażowe projekty dla rodzin, które chcą zmienić swoje nawyki i wyeliminować plastik z użycia, konkursy w mediach społecznościowych oraz pikniki dla mieszkańców. Ponadto akcję promują ekologiczne gadżety z logo kampanii: torby bawełniane na zakupy, koszulki, ołówki i inne przedmioty z surowców przyjaznych środowisku.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj