Czym jest greenwashing? To zjawisko polegające na wywoływaniu u klientów poszukujących towarów eko wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest. Termin już funkcjonuje w języku potocznym, lecz takiej definicji nie zawierają ani unijne, ani polskie przepisy. 

Praktyka prawna stworzyła jednak w dużej mierze, choć nie wprost, taką definicję, a przepisy UE wskazują katalog zakazanych praktyk utożsamianych z „greenwashingiem”.

Zagadnienia definicyjne

Greenwashing często rozumiany jest jako pseudoekologiczny marketing1 lub pozorowanie proekologicznych działań bądź tzw. ekościema2. Z uwagi na brak zdefiniowania greenwashingu przez przepisy prawa unijnego i krajowego możemy przyjąć, że greenwashing to nieuczciwe praktyki handlowe polegające na składaniu fałszywych lub wprowadzających w błąd oświadczeń bądź deklaracji o dowolnej formie, stwierdzających lub sugerujących, że dany przedsiębiorca lub jego produkty mają pozytywny lub neutralny wpływ na środowisko bądź też ich wpływ na środowisko jest bardziej przyjazny niż działalność bądź produkty innych przedsiębiorców. Greenwashing jest ściśle związany z działaniami ukierunkowanymi na Europejski Zielony Ład oraz ESG.

Europejski Zielony Ład i ESG

Na potrzeby niniejszej publikacji wystarczy wspomnieć, że Europejski Zielony Ład to „(…) nowa strategia na rzecz wzrostu gospodarc...