Odzyskana w ten sposób energia poprawia wydajność w dwojaki sposób:
– Zwiększając moc przy takiej samej ilości dostarczonej energii poprzez wykorzystanie energii mechanicznej do zasilenia silnika cieplnego.
– Redukując zużycie energii z zachowaniem takiej samej sprawności dzięki odzyskanej energii mechanicznej hybrydowej.
System, w który został wyposażony prototyp składa się z trzech podstawowych elementów:
– Silnik-generator elektryczny o mocy 60 kW, zainstalowany zamiast rozrusznika, w którym napęd przenoszony jest za pomocą skrzyni biegów z przekładniami szeregowymi.
– Akumulatory, które pozwalają na gromadzenie energii za pomocą 600 ogniw litowo-jonowych pogrupowanych w 10 pakietach, z których 6 znajduje się w miejscu akumulatora, a pozostałe 4 pod lewą pokrywą silnika.
– Układy energoelektroniczne pozwalają kontrolować przepływ energii pomiędzy akumulatorem i silnikiem-generatorem. Moduł znajduje się w tylnej części przedniego lewego błotnika.
Bolid 908 HY może być napędzany na różne sposoby:
– tylko w trybie elektrycznym
– tylko w trybie termicznym
– używając obu trybów. Na przykład podczas okrążenia toru w Le Mans, system odzyska energię w czasie od dwudziestu do trzydziestu sekund.
Kierowca może wykorzystać tę energię:
1. jako nadwyżkę mocy dzięki dodatkowemu busterowi 60 kW (80ch) w czasie ok. 20 sekund na każde okrążenie lub automatycznie podczas ponownego przyspieszania lub na żądanie kierowcy (« push to pass »).
2. redukując zużycie paliwa, z zachowaniem takiej samej wydajności dzięki odzyskanej energii mechanicznej hybrydowej, szacowanej na 3% do 5%.
– Prezentacja napędu hybrydowego bolidu 908 HDi FAP stanowi cel naszego programu niezawodności, jest z pewnością wyzwaniem sportowym, ale jest również wyzwaniem dla nas jako konstruktora samochodów prowadzącego badania i rozwijającego markę Peugeot poprzez wyścigi. Tak więc, po przedstawieniu zastosowania naszej techniki HDi FAP na wyścigach, użycie napędów hybrydowych będzie dla firmy Peugeot okazją do zdobycia wspaniałych doświadczeń, które pozwolą na produkcję pojazdów seryjnych. Oczywiście, wykorzystanie tej technologii w wyścigach w 2009 roku, będzie zależało od regulaminu określonego przez Automobile Club de l’Ouest – mówi Michel Barge, dyrektor Peugeot Sport.
źródło: Peugeot Polska
Komentarze (0)