Reklama

AD1A STIHL [01.05-24.05.2024]

Branża napojów utworzyła inicjatywę dla budowy systemu kaucyjnego

Branża napojów utworzyła inicjatywę dla budowy systemu kaucyjnego
Cza
01.09.2023, o godz. 14:52
czas czytania: około 2 minut
0

Podpisanie przez prezydenta ustawy o systemie kaucyjnym wywołało żywe reakcje branży. Oto kolejny jej głos, tym razem ze strony Polskiej Federacji Producentów Żywności Związek Pracodawców.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Już 1 stycznia 2025 r. wchodzi w życie obowiązek zbiórki w systemie kaucyjnym opakowań plastikowych, puszek metalowych i szklanych butelek zwrotnych po napojach, wodach, napojach mlecznych, sokach, nektarach i piwie. Ponad dwuletnie opóźnienie, nierealistyczny okres na wdrożenie w pełni skutecznego systemu ­nieco ponad rok, podczas gdy w innych krajach europejskich prace zajmowały ponad dwa lata oraz liczne błędy regulacyjne stwarzają dla przedsiębiorców olbrzymie ryzyka finansowe. Mimo to kluczowi przedstawiciele branży napojowej utworzyli grupę inicjatywną na rzecz budowy systemu kaucyjnego w Polsce.

Wymogi Single Use Plastic

Podpisana wczoraj przez Prezydenta RP ustawa o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw ma fundamentalne znaczenie dla całej branży napojowej. System kaucyjny jest kluczowym narzędziem do realizacji przez firmy celów dotyczących zarówno poziomu zbiórki opakowań, jak i dostępu do surowca wtórnego (recyklatu). System powinien zapewnić spełnienie wymogów wynikających z unijnej dyrektywy Single Use Plastic dotyczących poziomów użycia surowców wtórnych (recyklatu) w nowych opakowaniach (już w roku 2025 każda nowa butelka PET będzie musiała zawierać minimum 25 proc. recyklatu).

Cały ciężar utworzenia i utrzymania systemu kaucyjnego spoczywa na firmach wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach objętych tym systemem. Dlatego Carlsberg Polska, Coca-Cola HBC Polska, Colian, Grupa Maspex, Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska, Nestle Polska, Pepsi-Cola General Bottlers Poland, Red Bull oraz Żywiec Zdrój podpisały list intencyjny o współpracy przy utworzeniu podmiotu reprezentującego (operatora) niezbędnego do uruchomienia i funkcjonowania systemu kaucyjnego w Polsce.

Prace nad wdrożeniem kaucji jeszcze się nie skończyły

Grożą miliardowe kary

Sygnatariusze listu są otwarci na współpracę ze wszystkimi firmami zainteresowanymi utworzeniem silnego, efektywnego środowiskowo i ekonomicznie systemu kaucyjnego w Polsce. Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców we współpracy z ZPPP Browary Polskie wspierają sygnatariuszy listu pod kątem organizacyjnym i komunikacyjnym.

Obecny kształt ustawy oraz bardzo krótki czas na uruchomienie zbiórki opakowań poprzez system kaucyjny sprawiają, że branża napojowa w Polsce stoi przed nieporównywalnie trudniejszym zadaniem niż inne kraje UE. Nie uwzględniono wielu kluczowych rozwiązań, które pomogłyby w utworzeniu efektywnego i racjonalnego ekonomicznie systemu kaucyjnego. Przedsiębiorcom grożą miliardowe kary, zaś cały rynek czeka chaos spowodowany obecnością wielu operatorów. A to tylko niektóre z wyzwań. W konsekwencji, koszt funkcjonowania systemu kaucyjnego w Polsce będzie znacząco wyższy w porównaniu z innymi krajami, które już wdrożyły taki system. Pomimo tego, jako związki pracodawców będziemy wspierać firmy z branży napojowej w jak najszybszym powołaniu dużego i silnego podmiotu reprezentującego – deklarują Andrzej Gantner, wiceprezes PFPŻ ZP i Bartłomiej Morzycki – dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024