Środki komunikacji i sposoby przemieszczania się, które wybierają mieszkańcy miast, mają kluczowe znaczenie dla codziennego funkcjonowania zarówno przestrzeni miejskiej, jak i środowiska przyrodniczego. Zmotoryzowany transport indywidualny ma największy udział w emisji gazów cieplarnianych i powoduje dalsze zanieczyszczenia środowiska poprzez zużycie surowców naturalnych, emisję spalin i hałas. Środki transportu indywidualnego zajmują poza tym dużo miejsca w przestrzeni publicznej, które z powodzeniem mogłoby zostać spożytkowane na zieleń.

Rozwój zrównoważonej mobilności jest jednym z głównych filarów planowania urbanistycznego Wiednia. W polityce transportowej miasta założono, że w najbliższej przyszłości 80% wszystkich podróży odbywać się będzie w sposób przyjazny środowisku i energooszczędny: z użyciem komunikacji miejskiej, roweru lub pieszo.

Korzystanie zamiast posiadania

Przy zagospodarowywaniu nowych obszarów zamieszkania i przy planowaniu infrastruktury w Wiedniu obowiązuje zawsze zasada pierwszeństwa transportu publicznego przed zmotoryzowanym transportem prywatnym. Taki paradygmat obowiązywał także przy projektowaniu, wspomnianej w poprzednim numerze „Zieleni Miejskiej”, dzielnicy Aspern Seestadt i kwartału Am Seeboge...