Dostosowanie krajowego prawodawstwa do przepisów UE
Jak wyjaśniała podczas obrad komisji minister przemysłu Marzena Czarnecka, istotą zmiany o charakterze technicznym jest dostosowanie krajowego prawodawstwa do unijnych przepisów w zakresie nomenklatury taryfowej i statystycznej.
Zgodnie z komunikatem opublikowanym przez resort przemysłu po przyjęciu projektu przez rząd, celem zmiany jest uwzględnienie w krajowym porządku prawnym wejścia w życie 20 listopada br., rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) dotyczącego nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.
Rozporządzenie to ma być stosowane bezpośrednio w państwach członkowskich UE od 1 stycznia 2025 r., służąc unijnej Wspólnej Taryfie Celnej i dostarczając precyzyjniejszych danych statystycznych dotyczących handlu wewnątrz UE oraz między UE a resztą świata. Akt ten wprowadził m.in. zmianę kodu CN (Combined Nomenclature, Nomenklatury Scalonej) dla oleju napędowego czystego.
Z węglem biogenicznym oddzielnie
Zgodnie z tą zmianą projekt ustawy rozdziela kod CN 2710 19 43 dla oleju napędowego czystego (o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001 proc. masy) na dwa odrębne kody: CN 2710 19 42 dla oleju napędowego o zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80 proc. masy oraz CN 2710 19 44 – dla pozostałych olejów napędowych.
Minister Czarnecka na komisji wyjaśniała, że Wspólna Taryfa Celna została opublikowana w Dzienniku Urzędowym dość niedawno, 31 października br., stąd tryb procedowania ustawy.
Resort przemysłu wskazał, że przejrzał polskie ustawodawstwo, identyfikując regulacje, w których jest powoływany kod CN 2710 19 43. Przepisy te, bez odpowiednich zmian, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., pozostawałyby niespójne z rozporządzeniem wykonawczym.
Znajdują się one m.in. w ustawach o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, Prawo ochrony środowiska, o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw czy o efektywności energetycznej.
Wdrażanie z regułami przejściowymi
Minister przemysłu uściśliła, że zmiana jest związana m.in. z obowiązkami finansowymi, które są nakładane przez państwo. Dotyczy to przede wszystkim opłaty paliwowej i opłaty emisyjnej. Opłata paliwowa wynika z Ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, a opłata emisyjna wynika z Prawa ochrony środowiska.
Czarnecka zapewniła, odpowiadając na pytania posłów, że zmiana nie przekłada się w obecnym porządku prawnym na zmianę opłaty emisyjnej ani na zmiany cen paliw czy cen energii.
We wszystkich zidentyfikowanych przepisach zaproponowano nadanie im nowego brzmienia, zgodnego z europejską regulacją. Zaproponowano ponadto wprowadzenie reguł przejściowych dla przyszłych zmian w kodach CN, co ułatwi ich wdrażanie do porządku krajowego. Dotyczy to ustaw: Prawo energetyczne, a także o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym.
Zmiana dokonana przez KE ma służyć usystematyzowaniu klasyfikacji towarów i dostarczeniu dokładniejszych danych statystycznych dla towarów o zmienionych kodach. Rozwiązanie ma umożliwić m.in. ustanowienie norm do badań jakości odrębnie identyfikowanych odtąd paliw i przeprowadzanie kontroli ich jakości.
Komentarze (0)