Reklama

AD1A VEOLIA [03.12-12.12.24]

Kompleksowo o zarządzaniu przedsiębiorstwem komunalnym

Kompleksowo o zarządzaniu przedsiębiorstwem komunalnym
Nina Kinitz
16.01.2015, o godz. 13:27
czas czytania: około 3 minut
0

Czy można zminimalizować ryzyko ponoszenia odpowiedzialności majątkowej przez członków zarządu? Jak współpracować z mediami w sytuacji kryzysowej? I które sposoby motywowania pracowników są najbardziej efektywne?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Odpowiedzi na te i inne pytania padły podczas konferencji “Zarządzanie nowoczesnym przedsiębiorstwem komunalnym” w Świeradowie Zdroju, w której wzięło udział kilkudziesięciu szefów spółek komunalnych z całej Polski.

Specyfika branży

Dwudniowe spotkanie (15-16 stycznia) zorganizowane przez firmę Abrys rozpoczęło się od prelekcji na temat prawnych aspektów zarządzania przedsiębiorstwem komunalnym, którą zaprezentował dr Jędrzej Bujny, radca prawny w kancelarii “Dr Krystian Ziemski & Partners”.

DSC_8138 (Medium)
Poznański prawnik mówił m.in. o tym, czym jest szkoda i podkreślał, iż aby o niej mówić, musi dojść do uszczuplenia majątku. Oznacza, że np. w przypadku opóźnień w regulowaniu należności, które jednak zostaną uregulowane wraz z odsetkami, o szkodzie mówić nie możemy. Dr Bujny mówił także o odpowiedzialności prawnej zarządu (także za zobowiązania podatkowe), zarządzaniu majątkiem oraz specyfice branżowo-kapitałowej. Omówił także różne sposoby ochrony przed ryzykiem wynikającym z pełnienia funkcji członka zarządu. – Nie ma złotego środka, ale najbardziej zdroworozsądkową rekomendacją jest świadome działanie – podkreślał.

Recepty na kryzys

O tym, co zrobić, gdy w sytuacji kryzysowej dziennikarze stoją pod drzwiami gabinetu prezesa spółki komunalnej mówił Sebastian Drobczyński, ekspert ds. wizerunku i komunikacji kryzysowej. Uczestnicy konferencji dowiedzieli się więc w jaki sposób budować relacje z przedstawicielami mediów, jak przygotować się do sytuacji kryzysowej i co zrobić, aby wyjść z kryzysu obronną ręką. Pod koniec prezentacji chętni mogli poćwiczyć wystąpienia przed kamerą oraz skorzystać z indywidualnych porad eksperta.

Prezentację na temat zarządzania zespołem w przedsiębiorstwie przedstawił natomiast Robert Łaziński, konsultant biznesowy i trener, który omówił przykłady systemów motywacyjnych, tajniki budowania pozytywnych relacji z pracownikami oraz przedstawił rolę lidera w spółce komunalnej. Obszerną część wykładu poświęcił również metodom wprowadzania zmian strukturalnych w przedsiębiorstwie.

Jak na spotkanie o tworzeniu nowoczesnego przedsiębiorstwa przystało, nie zabrakło także prezentacji kompleksowych rozwiązań informatycznych dedykowanych branży komunalnej przedstawionej przez Wojciecha Stefaniaka, dyrektora ds. strategii promocji produktu w firmie Unisoft.

Zarządzanie finansami

W drugim dniu konferencji już od rana prezesi spółek komunalnych przystąpili do analizy kluczowych aspektów związanych z budżetowaniem. Jak wygląda proces budżetowania w przedsiębiorstwie, jakie są jego elementy i co powinien zawierać budżet – na te pytania wyczerpująco odpowiadał dr Roman Kotapski z Biura Rachunkowości Zarządczej Marina. – System budżetowania musi uwzględniać przede wszystkim potrzeby użytkowników, a nie być tylko powieleniem rozwiązań w innych przedsiębiorstwach – podkreślał. Dzięki drugiej części prezentacji uczestnicy konferencji dowiedzieli się natomiast m.in. dlaczego warto zarządzać kontraktami oraz jak wdrożyć controlling kontraktów oraz zarządzać usługami komunalnymi w dobie przetargów.

DSC_8250 (Medium)

Aspekty finansowe pojawiły sie także w drugim wystąpieniu, które dotyczyło zarządzania kosztami w spółkach wodno-kanalizacyjnych. Dr Paweł Chudziński, prezes poznańskiej spółki Aquanet przybliżył słuchaczom sposoby mierzenia efektywności przedsiębiorstw i jej docelowego zwiększania. Zaprezentował też specyfikę przykładowych strategii zarządzania kosztami, tj. Activity based costing, Just in time, TQM, BSC, Kaizen, rachunek kosztów życia i benchmarking. Ostatnia z nich została omówiona również przez doktora inż. Tadeusza Rzepeckiego, przewodniczącego Rady Izby Gospodarczej “Wodociągi Polskie”.

Nie zabrakło również tematyki związanej z innowacjami środowiskowymi – o współpracy biznesu z naukowcami na przykładzie doświadczeń ZUO w Gorzowie Wielkopolskim i Gorzowskiego Ośrodka Technologicznego PNP mówił Piotr Gramza, który specjalizuje się w przeprowadzaniu badań i wdrożeń nowatorskich projektów.

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD1A ENVICON 2024 [25.11-10.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ZM WEBINAR6 Fundacja Sendzimira [25.11-18.12.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024