Europejska mapa drogowa
– Dokument ma pomóc szkołom zawodowym i ośrodkom szkoleniowym w lepszym uwzględnianiu tematów związanych z ochroną środowiska, sprawami społecznymi oraz odpowiedzialnym zarządzaniem w ich programach nauczania – poinformowała dr hab. inż. Aneta Poniszewska-Marańda z Wydziału Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej, która jest koordynatorką projektu na PŁ.
Mapa drogowa tworzona jest na podstawie istniejących europejskich i międzynarodowych standardów, takich jak Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDGs), Global Reporting Initiative (GRI) oraz ramy kompetencji GreenComp (edukacja ekologiczna) i EntreComp (Przedsiębiorczość). Dzięki temu może być wykorzystywana w różnych krajach i branżach.
ESG w codziennej pracy dydaktycznej
Jak wyjaśniła dr Poniszewska-Marańda, dokument nie jest jednak zbiorem teoretycznych zasad tworzonych za biurkiem, bowiem zespół regularnie konsultuje jego zawartość z panelem doradczym projektu, w którym zasiadają m.in. przedstawiciele szkół, firm i organizacji pozarządowych.
Opinie praktyków pomagają naukowcom dostosować mapę drogową ESG do rzeczywistych potrzeb użytkowników. Docelowo ma ona bowiem zawierać praktyczne wskazówki i narzędzia, które pomogą nauczycielom i trenerom zawodowym wprowadzać zasady ESG do codziennej pracy dydaktycznej.
– Nawet jeśli dany kurs zawodowy nie dotyczy bezpośrednio tematów zrównoważonego rozwoju, mapa ESG ma za zadanie pokazać, jak można wpleść te zagadnienia w treści zajęć – tak, aby uczniowie zdobywali wiedzę i kompetencje ważne we współczesnym świecie pracy” – zaznaczyła koordynatorka projektu.
Zdaniem ekspertów z PŁ współczesne firmy coraz częściej oczekują od pracowników nie tylko wiedzy technicznej, ale także umiejętności związanych z odpowiedzialnym i etycznym działaniem. Dlatego zasady ESG stają się istotną częścią strategii biznesowych – również z powodu nowych regulacji prawnych i ważne jest, aby edukacja zawodowa przygotowywała młodych ludzi do pracy w świecie, w którym zrównoważony rozwój staje się normą.
Komentarze (0)