Unia Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”, Związek Gmin Wiejskich RP oraz Unia Miasteczek Polskich w związku z rozpoczęciem nowej kadencji Parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej, „będąc świadomymi postępującej zapaści branży i możliwych tego skutków dla całej gospodarki oraz bezpieczeństwa mieszkańców i państwa (…)”, pod koniec ub.r. wystąpili ze wspólnym apelem o szybkie podjęcie pilnych działań naprawczych dotyczących sektora wodociągowo-kanalizacyjnego, bowiem „zachodzi pilna potrzeba naprawy regulacji i ratowania infrastruktury krytycznej w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków (…), bez których infrastrukturze w wielu częściach kraju grozi zapaść”¹.

W apelu tym szerzej opisano zagrożenia i wskazano rozwiązania, zaznaczając, że „w znacznej mierze zostały już one wypracowane i są niemal gotowe do wprowadzenia”. Wspominając o tym, myślano pewnie o złożonym przez Senat w czerwcu 2023 r. projekcie nowelizacji obowiązującej ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę wraz z obszernym uzasadnieniem nowelizacji przepisów dotyczących zatwierdzania taryf. Zaproponowano działania ad hoc, w szczególności „podjęcie pilnych działań naprawczych oraz włączenie przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych do grupy podmiotów objętyc...