Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Leader na plusie!

Leader na plusie!
18.06.2008, o godz. 11:01
czas czytania: około 3 minut
0

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Leader+ jest szeroko zakrojonym, unijnym programem wspierającym rozwój obszarów wiejskich. Ma charakter długofalowy i strategiczny. W Unii Europejskiej funkcjonuje od wielu lat, sprawdza się znakomicie i jest bardzo wysoko oceniany. Obecnie jest już obowiązkowym elementem Wspólnej Polityki Rolnej w latach 2007-2013. Program ten integruje i aktywizuje wiejskie społeczności, w naszych realiach obejmujące mieszkańców kilku sąsiadujących ze sobą gmin. Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi są tu lokalne grupy działania oraz tzw. partnerstwa, składające się z przedstawicieli władz samorządowych, organizacji społecznych, rolników i przedsiębiorców. Poszczególne partnerstwa w demokratycznej procedurze przygotowują lokalne strategie rozwoju, a następnie je wdrażają.
Leader+ jest programem schematycznym, jednak pozwala na dużą swobodę w zakresie wyboru celów. Pomysły rodzą się w miejscach ich realizacji. Mieszkańcy różnych obszarów sami decydują o przeznaczeniu dostępnych środków. Tak w telegraficznym skrócie przedstawia się ten bogaty program, którego pierwsze efekty możemy zaobserwować także w naszym kraju.
Początki Leadera w Polsce nie były łatwe. Z dobrodziejstw tego programu mogliśmy korzystać po przystąpieniu do Unii Europejskiej, nie od razu jednak nasi urzędnicy wyszli naprzeciw tym możliwościom. To, co jest specyfiką i zarazem atutem Leadera, mogło też budzić poważne obawy. Obawiano się rozproszenia środków finansowych i nadmiaru drobiazgowej pracy urzędniczej. Nie bez przyczyny zresztą, gdyż program jest rozbudowany, wielozadaniowy i skomplikowany. Gdyby nie naciski ze strony organizacji społecznych z Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich na czele, pewnie jeszcze długo czekalibyśmy na wdrożenie Leadera. Na szczęście pokonano biurokratyczne rafy, choć nie od razu wprowadzono u nas pełną wersję programu.
W Polsce dobiega właśnie końca czteroletni okres wdrożeniowy Programu Pilotażowego Leader+. Na solidne podsumowania i wnioski przyjdzie jeszcze pora, ale można już z grubsza ocenić dotychczasowe efekty. Na terenie całej Polski powstała całkiem spora armia „Leaderów”. Mamy ok. 170 partnerstw z lokalnymi grupami działania, które skorzystały ze wsparcia finansowego UE. Każda z nich opracowała strategię rozwoju obszarów wiejskich dla swojego partnerstwa. Na tym polegał pierwszy, organizacyjny etap programu. O pieniądze na realizację drugiego etapu trzeba było zawalczyć. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie od razu zgodziło się na dofinansowanie wszystkich przygotowanych strategii. Zaproponowano środki dla zaledwie ok. 50 partnerstw, czyli dla mniej niż jednej trzeciej. W końcu jednak, po naciskach ze strony sektora pozarządowego, znalazły się pieniądze również dla pozostałych.
Środki finansowe pozyskane w ramach programu Leader+ przeznaczane są najczęściej na turystyczną, kulturalną i handlową promocję regionów. Pojawia się wiele nowych wydawnictw – przewodników, map, ulotek, folderów itp., prezentujących różnorodne walory terenów, na których utworzono partnerstwa. Reklamowane są imprezy, zabytki, ciekawe obiekty i lokalne produkty. Poszerzana jest baza turystyczna wraz z informacją na jej temat. Poprawia się istniejącą infrastrukturę i wprowadza nowe elementy. Wytyczane lub odnawiane są szlaki turystyczne – piesze, rowerowe, konne i wodne. Wsparcie i reklamę zyskują też miejscowi artyści, rzemieślnicy i producenci. Charakter podejmowanych działań zależy od specyfiki regionu, istniejącego materialnego zaplecza, a przede wszystkim od lokalnej społeczności. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że sukces programu w większym stopniu zależy od ludzi niż od ilości wydanych pieniędzy. Czasem skromne środki finansowe wystarczą, żeby wywołać dużą społeczną aktywność. Ale zdarza się też, że do wykorzystania są spore pieniądze w atrakcyjnym terenie, lecz brakuje lokalnych działaczy, którzy umieliby je mądrze zagospodarować.
W maju br. skończył się pilotaż Leadera w Polsce. W nowy etap realizacji tego programu wchodzimy z dwuletnim opóźnieniem. Wynika ono właśnie z owego poprzedzającego właściwy program okresu próbnego. Nie jest to czas stracony, ponieważ zdobyliśmy ważne doświadczenia. Warto je popularyzować. Na błędach można się uczyć, a sukcesy powielać. Mamy prawo oczekiwać, że funkcjonowanie Leadera w całej Polsce znacznie się usprawni i przyczyni do rozwoju obszarów wiejskich.

Radosław Gawlik
Członek Rady Krajowej Zieloni 2004, Partnerstwo Dolina Dobrej Widawy

Tekst ten można znaleźć w numerze 6/2008 Przeglądu Komunalnego na str. 97

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024