Rząd szykuje kolejną nowelizację ustawy o odpadach. Wstępne założenia skupiają się na wprowadzeniu weryfikacji danych z Bazy danych odpadowych (BDO) poprzez numery faktur VAT.

Nowelizacja ustawy o odpadach jest opracowywana przez resort rozwoju kierowany przez minister Jadwigę Emilewicz. Według założeń nowe przepisy mają umożliwić weryfikację danych z BDO dzięki numerom faktur VAT.

W ramach danych zawartych na odpowiednim dokumencie elektronicznym generowanym w BDO wystawca będzie wprowadzał numer FVAT, który dokumentuje płatność za odbiór/zagospodarowanie odpadów – czytamy w założeniach nowelizacji.

Nowe wymagania dla gospodarujących odpadami resort rozwoju argumentuje “zwiększającym się od 2013 r. udziałem szarej strefy w sektorze gospodarki odpadami”. Wartość szarej strefy szacowana jest między 2,7 mld zł do nawet 6 mld zł.

Warsztaty z BDO – zapisz się!

Oczekiwanym efektem nowelizacji przepisów – w związku z wdrożeniem nowych możliwości analizy danych podchodzących z baz administracyjnych – ma być zmniejszenie się szarej strefy w obrocie odpadami, i zwiększenie wpływów do budżetu państwa. Oznaczać będzie to jednocześnie więcej obowiązków dla firm gospodarujących odpadami.

Poniżej prezentujemy pełne założenia nowelizacji:

Istota rozwiązań ujętych w projekcie W związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2020 r. obowiązku korzystania z Bazy Danych Odpadowych (BDO) w zakresie dokumentowania obrotu odpadami proponuje się, aby dane z BDO weryfikować z danymi posiadanymi przez Krajową Administrację Skarbową pochodzącymi z JPK VAT.
W ramach danych zawartych na odpowiednim dokumencie elektronicznym generowanym w BDO wystawca będzie wprowadzał numer FVAT która dokumentuje płatność za odbiór/zagospodarowanie odpadów. W przypadku gdy w ramach usługi będzie realizowany więcej niż jeden odbiór na odpowiednich dokumentach:
– KPO – karta przekazania odpadów,
– KPOK – karta przekazania odpadów komunalnych,
– DPR – dokument potwierdzający recykling,
– DPO – dokument potwierdzający odzysk,będzie wprowadzany kilkakrotnie ten sam numer FVAT. W przypadku gdy dla jednego dokumentu z BDO zostanie wystawionych więcej FVAT, wszystkie ich numery powinny zostać wprowadzone do BDO.
Dzięki temu będzie można zintegrować dane dotyczące masy i rodzaju odpadów, posiadacza i terminów z danymi podatkowymi. Krajowa Administracja Skarbowa oraz Inspekcja Ochrony Środowiska otrzymają dodatkowe, efektywne narzędzie do weryfikacji prawdziwości przekazywanych danych.
Ponieważ zakres danych gromadzonych w BDO reguluje ustawa o odpadach, jedynym możliwym sposobem wprowadzenia wyżej opisanej zmiany jest nowelizacja przepisów o BDO.
Oczekiwanym efektem – w związku z wdrożeniem nowych możliwości analizy danych podchodzących z baz administracyjnych ma być zmniejszenie się szarej strefy w obrocie odpadami, i zwiększenie wpływów do budżetu państwa.

 

Kody odpadów do BDO. Poradnik dla gospodarujących odpadami 2020

Czytaj więcej

4 Komentarze

  1. A ja się pytam co z rolnikami zbierałem codziennie folię big bagi worki po nawozach codziennie ok 3 ton a teraz szef zamknoł firmę ludzie zostali zwolnieni. Z tego co wiem to nikt już nie odbiera folii i reszty odpadów rolnicy do mnie wydzwaniają i mówią że niema co ztym robić i palą po nocach

  2. a może czarne owce branży nisząc właśnie branżę od wewnątrz?
    Wprowadzenie BDO nagle stworzyło kolejki na instalacjach i oczywiście na początku spowodowane przez uczenie się systemu BDO, ale po 2 miesiącach to babcia nauczy się klikać w komputerze. Posypmy głowę popiołem.
    Rząd to co zrobił np: mikro konta VAT i osiągnął sukces mierzony większymi przychodami do budżetu państwa, chce powtórzyć w GO. Oceniając jego determinację zrobi to i od stycznia 2021 będą bardzo “ciekawe” wnioski/obserwacje po analizie danych.

  3. to dopiero powstanie szara strefa !!!
    skutek będzie odwrotny od zamierzonego.
    Brawo za inwencję twórczą……… Brawo…..

Skomentuj