W ramach testów systemu odpłatnie będą odbierane od klientów trzy frakcje opakowań: szklane butelki zwrotne, butelki PET o pojemności do trzech litrów oraz puszki aluminiowe o pojemności do jednego litra.
Bez gotówki
Początkowo pilotaż będzie obejmował wyłącznie butelki i puszki z oferty sieci Carrefour, a następnie także inne dostępne na rynku, w tym także w sklepach innych firm.
Jak poinformowała sieć, w ramach pilotażowego systemu, w zamian za oddane opakowania, klienci otrzymają drukowany przez butelkomat e-bon, którym do końca danego dnia będą mogli zapłacić za zakupy w sklepie, w którym oddali opakowania. Kwota e-bonu będzie opiewała na 50 groszy za zwrotną butelkę szklaną oraz po 5 groszy za butelkę PET oraz puszkę.
Carrefour przekazał również, że celem pilotażu jest przetestowanie systemów zbiórki automatycznej, procesów logistycznych oraz organizacyjnych w ramach nadchodzącego systemu kaucyjnego, który ma wejść w życie z początkiem 2025 r. “Nasz pilotaż to jednak nie tylko zachęcanie Polaków do zwracania odpadów, ale także edukacja oraz całkowita zmiana nawyków konsumenckich. Promowane dotąd hasło +zgnieć i wyrzuć do właściwego pojemnika+ zmieni się o 180 stopni, na hasło +nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję+” – powiedziała podczas inauguracji systemu wiceprezeska i sekretarz generalna Carrefour Polska, Justyna Orzeł.
Rola recyklomatów
Zbiórka w sklepach sieci będzie odbywać się będzie automatycznie przez maszyny sortujące, czyli tzw. butelkomaty. Pierwsze maszyny uruchomione zostały w zlokalizowanym w warszawskim centrum handlowym Atrium Reduta hipermarkecie Carrefour. Jak poinformowała sieć w komunikacie, zbiórka początkowo będzie realizowana również w hipermarketach Carrefour w Westfield Arkadia, Galerii Wileńskiej i na Placu Unii w Warszawie oraz w podwarszawskich supermarketach w Otwocku i Żyrardowie. W kolejnych tygodniach ma objąć łącznie 40 maszyn w 36 lokalizacjach na terenie Warszawy i okolic. Pilotaż ma potrwać cztery miesiące.
W ramach pilotażu firma InPost odpowiedzialna jest za zakup i obsługę maszyn RVM oraz opiekę logistyczną. Jak poinformował dyrektor biura ekspansji InPost Waldemar Brzoska, pilotaż systemu pozwoli firmie przygotować się do wejścia w życie systemu kaucyjnego, co jest planowane w 2025 roku. “Ruszamy z testami z jedną z największych sieci handlowych w Polsce, a docelowo chcemy zdobyć znaczący udział w rynku, dzięki współpracy z wieloma sieciami handlowymi. Nasz pilotaż ma na celu przetestowanie maszyn RVM z różnymi producentami, zachęcanie i edukację klientów oraz zbudowanie nawyków niezgniatania opakowań, w związku z wchodzącym od 1 stycznia 2025 systemem kaucyjnym” – powiedział Waldemar Brzoska.
O ustawie
Zgodnie z opracowywaną przez resort klimatu i środowiska nowelizacją ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (która zakłada stworzenie systemu kaucyjnego), wejście w życie systemu planuje się na 1 stycznia 2025 r. Celem zmian jest zmniejszenie ilości zmieszanych odpadów komunalnych odbieranych przez gminy i zwiększenie poziomu recyklingu. Duże sklepy, o powierzchni powyżej 200 m kw., będą musiały odbierać puste opakowania i oddawać kaucję. Natomiast mniejsze sklepy będą pobierać kaucję, ale przystąpienie do systemu odbioru opakowań będzie w ich przypadku dobrowolne.
Nieodebrana kaucja zostanie przeznaczona na finansowanie systemu kaucyjnego. Kaucja ma zachęcić do zwrotu opakowań i zwiększyć ilość ponownie wykorzystanych i przetwarzanych surowców służących do wytworzenia opakowań. System ma objąć trzy rodzaje opakowań: butelki plastikowe do trzech litrów, szklane butelki wielorazowego użytku do 1,5 litra oraz metalowe puszki do 1 litra.
Komentarze (0)