Gdyby każdy z nas był taki sam, przynajmniej na poziomie charakteru oraz osobowości, z dużym prawdopodobieństwem nie pojawiałyby się żadne nieporozumienia komunikacyjne. Rozmowa byłaby prosta, schematy zachowań znane i tak naprawdę nic nie pozostałoby w sferze domysłów. Z jednej strony jest to wizja wyjątkowo kusząca, z drugiej natomiast zwyczajnie nudna. Jednak rzeczywistość jest, oczywiście, inna.

Skoro już (na szczęście lub nieszczęście) musimy na co dzień radzić sobie ze zgoła różniącymi się temperamentami, warto robić to skutecznie, bez tak zwanego spalania się.

Ekstrawertycy vs introwertycy

Niemal każdy w działaniu kieruje się początkowo swoją własną perspektywą. Tymczasem istotą dobrej komunikacji jest najpierw zaakceptowanie różnic, następnie ich nazwanie, aby finalnie można było nimi skutecznie zarządzać. Jednym z bazowych podziałów jest podział na ludzi bardziej ekstrawertywnych i introwertywnych.

Ci pierwsi charakteryzują się z reguły większą dynamiką, a także nastawieniem na działanie i osiąganie celów. Nie mają w zwyczaju trzymać rzeczy „dla siebie”, a ich myśli są momentalnie artykułowane na zewnątrz. Druga grupa preferuje natomiast obserwowanie zjawisk z odległości i analizę działania przed przystąpieniem do niego. Introwertyków cechuje cierpliwość, spokój oraz logiczne i systematyczne podejście do zagadnienia. Mają wyrobione opinie na różne tematy, które są wynikiem bardzo szczegółowych obserwacji, ale często brakuje im siły przebicia w grupie, więc pozostawiają...