Nadzieje i problemy związane z elektrycznymi hulajnogami

Elektryczne hulajnogi na minuty można wypożyczyć już w kilku krajach na całym świecie. Dostępne są też w Polsce – m.in. we Wrocławiu, w Poznaniu, Warszawie czy Trójmieście. Jednak polskie przepisy nie określają precyzyjnie, gdzie można jeździć tymi pojazdami. Dodatkowo operatorzy reklamują, że elektryczna hulajnoga to środek transportu bezpieczny dla środowiska. Czy na pewno?

Po udostępnieniu publicznych elektrycznych hulajnóg i rowerów amerykańskie miasta przeżywają rewolucję transportową. Niestety, jak na razie, nie miało to wpływu na zmniejszenie ruchu samochodowego. Według najnowszego raportu Narodowego Stowarzyszenia Transportu Miejskiego (NACTO), w 2018 r. liczba podróży realizowanych hulajnogami i na rowerach podwoiła się od 2017 r. i wyniosła 84 mln podróży. W poprzednich pięciu latach obserwowano nie tak szybki, ale systematyczny i stabilny wzrost. Do tak wysokiego wzrostu podróży w ciągu jednego roku przyczyniły się głównie hulajnogi elektryczne. 85 tys. tych pojazdów było dostępnych do wynajęcia w ok. 100 miastach USA. Oprócz hulajnóg szczególnie popularne stały się rowery wspomagane elektrycznie. W Nowym Jorku liczba podróży rowerem w opcji elektrycznej była aż trzykrotnie większa niż podróży tradycyjnymi rowerami. Liczby te wskazują, że istnieje duże zapotrzebowanie na alternatywne środki transportu. Wyniki wcześniejszych badań sugerowały, że hulajnogi elektryczne w wielu przypadkach zastępują podróże...