Roman Gołębiewski

Najczęstszym sposobem na obniżenie hałasu samochodowego jest zastosowanie ekranów akustycznych. Jest to skuteczna, lecz droga metoda redukcji hałasu. Dlatego coraz częściej stosuje się porowate nawierzchnie asfaltowe, które obniżają hałas toczenia pojazdów samochodowych. Stosowanie tego rodzaju nawierzchni drogowych jest uzasadnione szczególnie w przypadkach, gdy przekroczenie dopuszczalnej wartości równoważnego poziomu dźwięku nie przekracza 5 dB.

Źródłem hałasu generowanego przez poruszający się pojazd samochodowy jest przede wszystkim układ napędowy (hałas silnika) oraz oddziaływanie opon z nawierzchnią drogi (hałas toczenia). Hałas silnika jest dominujący dla małych prędkości ruchu, natomiast hałas toczenia staje się przeważający przy dużych prędkościach. Hałas toczenia zależy m.in. od rodzaju powierzchni jezdni. Okazało się, że jeśli samochód porusza się po porowatej nawierzchni asfaltowej, to hałas jest mniejszy niż hałas generowany przez ten sam samochód, poruszający się po tradycyjnej nawierzchni asfaltowej.
Nawierzchnie porowate ponadto lepiej odprowadzają wodę z nawierzchni drogi (stąd bardzo często nawierzchnie te określa się jako drenażowe) i są bardziej odporne na tworzenie kolein. Zwiększa to bezpieczeństwo jazdy w czasie deszczu. Główną wadą tego typu nawierzchni jest słaba odporność na zanieczyszczenia. Problem ten pojawia się w sytuacjach dużego natężenia ruchu samochodowego. Poza tym, nawierzchnie...