Od 2009 r. w Polsce realizowany jest Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych. Już pierwszy rok jego funkcjonowania potwierdził, że z pozytywnym skutkiem. Jednostki samorządu terytorialnego zdołały w tym czasie przebudować 2,5 tys. km dróg powiatowych i gminnych oraz wybudować 170 km nowych. Niestety, trwałość efektów Programu stoi pod znakiem zapytania.
Najwyższa Izba Kontroli postanowiła zbadać, jak przebiega realizacja NPPDL. Oceniano nie tylko trwałość wykonanych robót i nadzór nad prowadzonymi pracami, ale również zwiększenie płynności ruchu i poprawę bezpieczeństwa komunikacyjnego na oddanych do użytku odcinkach. Brano pod uwagę także tworzenie powiązań sieci dróg powiatowych i gminnych z drogami wojewódzkimi i krajowymi. Kontrole przeprowadzono w pięciu urzędach wojewódzkich oraz u 15 powiatowych i 20 gminnych zarządców dróg.
Dotychczasowa realizacja Programu w dwóch aspektach nie budzi zastrzeżeń Izby. Chodzi mianowicie o fakt, że bardzo prężnie wykonywane są przedsięwzięcia dotyczące budowy i remontów dróg. W 2009 r. udało się bowiem zrealizować 44,5% założeń trzyletniego Programu (2,67 tys. km), natomiast w ubiegłym roku zadania w obszarze przebudowy i budowy dróg lokalnych przebiegały na co najmniej 2,1 tys. km. Wszystko wskazuje więc na to, że do końca tego roku zostanie zrealizowana całość inwestycji przewidzianyc...