Oczywiście, nie ma złotego środka na to, aby skutecznie chronić ład przestrzenny. Jednakże trzeba zwrócić uwagę na stworzone przez ustawodawcę możliwości.

Dążenie do zachowania walorów terenu związanych z ładem przestrzennym oraz zrównoważonym rozwojem w praktyce bywa bardzo trudne. Oba te pojęcia mają charakter generalny i odniesienie ich do konkretnych przypadków nie zawsze bywa czytelne. Dlatego gminy, których przedstawiciele uznają za najwłaściwsze bieżące rozwiązywanie kolejnych problemów przestrzennych, bez szerszego zaplanowania tych działań nie będą chronić dostatecznie ładu przestrzennego ani zrównoważonego rozwoju. Wręcz przeciwnie ? zaczną pogłębiać bezład przestrzenny.
Analiza zmian
Zgodnie z art. 32 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w celu oceny aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego organ wykonawczy gminy dokonuje analiz zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy, ocenia postępy w opracowywaniu planów miejscowych oraz opracowuje wieloletnie programy ich sporządzania. Musi uwzględniać wnioski o sporządzenie planów miejscowych oraz wydane ? ujęte w rejestrach ? decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wyniki przeprowadzonych analiz powinny zostać przekazane radzie gminy przynajmniej raz w czasie jej kadencji. Wyniki muszą zostać również zaopiniowane przez właściwą komisję u...