Ulica jest kośćcem tworzącym i komponującym miasto, definiującym jego układ przestrzenno-funkcjonalny, umożliwiającym i wyznaczającym warunki komunikacji między ludźmi i środowiskami, obrazem jego bytu, życia i nierzadko trwałości historycznej. Miasto rozpoznawane jest często właśnie poprzez jej architekturę i funkcję strukturalną.
Ulica jako przestrzeń publiczna winna spełniać rygory ergonomiczno-logistyczne, wyrażone przez rzymskiego architekta Witruwiusza w I w. p.n.e. w trójjedynej formule architektury: dispositio + distributio + decor, tj. rozwiązanie techniczno-funkcjonalne + racjonalność ekonomiczna konstrukcji + stosowność i estetyka rozwiązania. Sebastian Sierakowski, pisząc w wydanej w Krakowie w 1812 r. „Architekturze obejmującej wszelki gatunek murowania i budowania” o drogach miejskich (czyli ulicach), wskazywał, iż powinny być one „krótkie, wygodne, bezpieczne i piękne”.
Powszechne wprowadzenie do poczty resorowanych pojazdów osobowych – dyliżansów wywołało zgubny wpływ nowej techniki transportu na jakość ruchu pieszych. Wybrukowane ulice umożliwiały zwiększanie prędkości jazdy, a brak chodników powodował kolizje z pieszymi. Dlatego w 1781 r. władze miejskie Warszawy wydały zarządzenie porządkowe, regulujące warunki ruchu i postoju pojazdów, dające pieszym możliwości nieskrępowanego ruchu przy budynkach. Odkryto więc ponownie potrzebę tego, co stosow...