Aspekty prawnej formuły zgody na zbieranie odpadów
Kontynuujemy rozważania dotyczące pojęcia „zbierania odpadów”, zdefiniowanego w art. 3 ust. 1 pkt 34, czyli w tzw. słowniczku Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
W poprzednim numerze „Przeglądu Komunalnego” poddano analizie treść przepisów ustawy o odpadach (Ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach – t.j. DzU z 2022 r. poz. 699, z późn. zm.; dalej jako u.o.) i ustawy Prawo ochrony środowiska (Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, t.j. DzU z 2022 r. poz. 2556, z późn. zm.; dalej jako P.o.ś.) wraz z rozporządzeniem wykonawczym (Rozporządzenie Ministra Środowiska z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości – DzU z 2014 r. poz. 1169, dalej jako rozp. 08/14). Na tej podstawie sformułowana została główna zasada rozgraniczająca obowiązek uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów od obowiązku uzyskania pozwolenia zintegrowanego, zawierającego w swojej treści zgodę na zbieranie odpadów i zastępującego zezwolenie z ustawy o odpadach. Zauważyć jednak także trzeba, że w takim ujęciu być może mylące jest wyłączenie zawarte w treści podpunktu 5 (w punkcie 5 załącznika do rozp. 08/14), odnoszące się tylk...