MPK Kielce przeprowadziło na ulicach miasta testy autobusu Scania OmniCity, napędzanego paliwem bioetanolowym E95. Autobus ten został wyprodukowany w polskiej fabryce Scania Production Słupsk.

Testowany pojazd o długości 12 metrów jest niskopodłogowy z funkcją przyklęku, która ułatwia pasażerom wsiadanie i wysiadanie, ma trzy pary drzwi otwieranych do wnętrza pojazdu i może zabrać 99 pasażerów. Dodatkowo wyposażony jest w rampę dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych oraz miejsce przeznaczone do bezpiecznego zamocowania wózka w czasie podróży. Pojazd ma także klimatyzację dla stanowiska kierowcy i przestrzeni pasażerskiej. Dodatkowo, dla wygody kierowcy i bezpieczeństwa pasażerów, w autobusie zainstalowano kamery nad drzwiami, które przekazują obraz na monitory LCD umieszczone w kabinie kierowcy oraz kamerę cofania, która włącza się automatycznie w czasie jazdy na wstecznym biegu.

Autobusy napędzane silnikami zasilanymi paliwem bioetanolowym to obecnie najbardziej ekologiczne rozwiązanie w komunikacji miejskiej. Jednostka zamontowana w testowanym autobusie należy do najnowszej generacji silników bioetanolowych i spełnia wymagania nie tylko nieobowiązującej jeszcze normy Euro 5 (producentów autobusów będzie obowiązywać od 2009 r.), lecz także najbardziej rygorystycznej normy czystości spalin EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle – samochody przyjazne środowisku).

Jedną z ważniejszych cech silnika napędzanego paliwem bioetanolowym jest zmniejszona emisja kopalnego dwutlenku węgla, gdyż w gazach wylotowych występuje głównie ten pochodzenia niekopalnego. Różnica w emisji CO2 węgla w porównaniu z silnikiem zasilanym olejem napędowym wynosi niemal 90%, co stanowi wymierną korzyść ekologiczną. Kolejną zaletę silnika napędzanego paliwem bioetanolowym można zaobserwować, porównując dokładniej różnice w emisji szkodliwych substancji przez ten silnik z normą EEV. Jednostka napędowa wykazuje praktycznie zerową emisję tlenku węgla, co daje prawie 100-procentową różnicę w porównaniu z normą EEV, emisja węglowodorów w spalinach jest zmniejszona o ok. 70%, a cząstek stałych jest mniejsza o połowę. Dodatkowo emisję tlenków azotu jest zredukowano o ok. 15%.

Bardzo ważna zaleta stosowania paliwa bioetanolowego w zasilaniu silników to fakt, że koszty zakupu i eksploatacji pojazdów bioetanolowych i autobusów zasilanych olejem napędowym są porównywalne, natomiast emisja szkodliwych substancji do środowiska jest bardzo ograniczona.

(nk)