W celu prawidłowego sprawowania nadzoru nad jakością wody przeznaczonej do spożycia w monitoringu jej jakości sanitarnej mogą brać udział tylko jednostki badawcze – laboratoria o udokumentowanym systemie jakości prowadzonych badań wody.

Implementowanie zapisów Aneksu III Drinking Water Directive (Dz. Urz. WE L330 z 05.12.1998 r.) ukształtowało polskie prawodawstwo w tej kwestii w ten sposób, iż badania pobranych próbek wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi powierzono laboratoriom inspekcji sanitarnej oraz innym o udokumentowanym systemie jakości prowadzonych badań wody, ale zatwierdzonym przez inspekcję sanitarną.
Zapis ten zaważył o wyższości wyników badań wody prowadzonych przez inspekcję sanitarną.
Sprowokowanie takiej sytuacji od strony formalno-prawnej w dużej mierze doprowadziło do swoistego wzajemnego nieuznawania wyników badań każdej ze stron postępowania administracyjnego dotyczącego jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Poskutkowało to prowadzeniem przez te strony w ramach monitoringu badań równoległych.
Tego rodzaju analizy – w sensie jednoczesnego pobierania wielu próbek jednolitego materiału badań – przez wszystkie strony biorące udział w danym postępowaniu administracyjnym, to zła odpowiedź na monitoring jakości sanitarnej wody.
Jakkolwiek zwielokrotnienie badań mogłoby pomóc, dając...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?