Batalia o Strefę Czystego Transportu w Krakowie
Rada Miasta Krakowa na sesji 23 listopada 2022 roku przyjęła uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) na terenie całego miasta. Uchwałę uchylił sąd, trwa batalia o to, by na podstawie nowego, poprawionego aktu prawnego Strefa jednak powstała.
Podstawą jej uchwalenia była Uchwała nr XXV/373/20 Sejmiku Województwa Małopolskiego z 28 września 2020 r. w sprawie Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego1. W ten sposób powstało prawo lokalne, oparte także na ustawie o elektromobilności2, dającej miastu Kraków prawo ustalania Stref Czystego Transportu.
Wojewoda kontra radni
Wydawało się, że prawnie wszystko jest przygotowane do wdrożenia tego programu. Tymczasem przeciwnicy SCT przed krakowskim magistratem zorganizowali protesty i założyli komitet „Kraków Dla Kierowców”. Wojewoda małopolski, zamiast stanąć na straży obowiązującego prawa i nie przejmować się krzykiem protestujących, skierował sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, aby ten zapewnił rozstrzygnięcie.
11 stycznia 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrzył trzy skargi na uchwałę Rady Miasta Krakowa powołującą Strefę Czystego Transportu. Dwie z nich zostały złożone przez osoby prywatne, Bartłomieja Krzycha i Radosława Zająca, natomiast trzecia przez wojewodę mało...