Bilans energetyczno-emisyjny samochodów elektrycznych
Samochody zasilane energią elektryczną pochodzącą z elektrowni węglowych, powodują większą emisję dwutlenku węgla niż samochody tradycyjne. Inaczej jest, gdy są one zasilane energią elektryczną ze źródeł odnawialnych.
Nadanie pakietowi 3x20 specjalnego znaczenia w strategii UE do 2020 r. oznacza, że jego cele i mechanizmy trzeba jak najszybciej rozpoznać. Pierwszym zadaniem w tym zakresie jest zgrubne oszacowanie polskich celów w wymiarze ilościowym, a nie tylko procentowym (jak w powszechnym przekazie). Za punkt wyjścia przyjmuje się zapotrzebowanie na energię i sposób jego pokrycia. W 2010 r. krajowe rynki końcowe energii wynosiły (w przybliżeniu): energia elektryczna – 155 TWh (łącznie z potrzebami własnymi elektrowni i stratami sieciowymi), ciepło – 240 TWh, paliwa transportowe – 210 TWh. Do wyprodukowania zużytej energii końcowej trzeba było spalić (w przybliżeniu): 80 mln ton węgla kamiennego, 60 mln ton węgla brunatnego, 10 mld m3 gazu ziemnego oraz 20 mln ton (przetworzonej) ropy naftowej. Spalenie takich ilości paliw kopalnych wiązało się z wykorzystaniem ok. 1000 TWh energii pierwotnej (chemicznej) i emisją ok. 310 mln ton CO2.
Tab. 1. Polskie cele pakietu 3x20 (wyliczone dla horyzontu 2020 r., przy uwzględnieniu trendu „business as usual”)