Tribologia jest stosunkowo nową dziedziną nauki, aczkolwiek zagadnienia, którymi się zajmuje, są stale obecne w naszym życiu. Jej zakres badań obejmuje procesy zachodzące w ruchomym styku ciał stałych, a więc związane z tarciem, zużywaniem oraz smarowaniem elementów różnych urządzeń.
Na co dzień konsekwencją tych procesów jest utrata zdolności eksploatacyjnej maszyn, urządzeń, a także różnych powierzchni (podłóg, opon, obuwia, odzieży). Zjawiska będące dziedziną zainteresowania tribologii zachodzą także we wszelkich silnikach, w tym również funkcjonujących w biogazowniach. Poznanie ich pozwala osiągnąć wyższą sprawność, niezawodność i trwałość urządzeń.
Warunki pracy silnika
Analiza warunków pracy silnika spalinowego wymaga jego podziału na prostsze systemy funkcjonalne (tłokowo-cylindrowy, korbowy, paliwowy, wymiany ładunku, smarowania, rozruchowy, chłodzenia, kadłub silnika) i tribologiczne (wszystkie możliwe skojarzenia, w których występują procesy tarcia i zużycia). Systemy tribologiczne mogą współpracować z użyciem smaru (tarcie ślizgowe, tarcie toczne z poślizgiem) lub bez smarowania (sprzęgło suche, połączenia stałe). Trwałość i niezawodność silnika wyznaczają więc warunki pracy łożysk ślizgowych i wzdłużnych, łożysk tocznych oraz przekładni zębatych. Intensywność zużycia i uszkodzeń warstwy wierzchniej elementów wsp&oacu...