Wychodząc naprzeciw wymaganiom zawartym w dyrektywach unijnych oraz w Wieloletnim Programie Krajowej Izby Biopaliw (KIB), opracowanym na lata 2008-2020, Izba prowadzi aktywne działania zmierzające do uruchomienia produkcji biopaliw drugiej generacji. KIB zakłada, iż począwszy od 2015 r., rozpocznie się na skalę przemysłową w Polsce wytwarzanie biopaliw drugiej generacji, których wielkość produkcji do 2020 r. powinna osiągnąć 20% całości paliw płynnych.

Aktualnie podejmowane są intensywne działania w kierunku podjęcia produkcji węglowodorów syntetycznych z możliwością używania ich jako paliwa stosowanego zarówno w silnikach z zapłonem iskrowym (odpowiednik benzyn), jak i do silników o zapłonie samoczynnym (odpowiednik oleju napędowego).
Obecnie zakończono laboratoryjne prace badawcze i uzyskano stosowne ochrony patentowe, co pozwala przystąpić do przygotowania oraz budowy instalacji pilotażowo-wdrożeniowej. Umożliwi to produkcję węglowodorów syntetycznych w oparciu o bioetanol, biometanol, biobutanol z możliwością zastosowania ich do silników z zapłonem iskrowym. Paliwo to ma się charakteryzować wysoką czystością oraz energetycznością na poziomie ok. 44 MJ/kg, czyli odpowiadającą benzynie E-88. Węglowodory syntetyczne będą też wytwarzane z odpowiednio przygotowanych (posegregowanych) odpadów komunalnych. Również w tym przypadku istnieje możliwość użycia tego paliwa do silników z zapłonem iskrowym, zaś jego parametry będą zbliżone do paliw produkowanych w oparciu o ww. biopaliwa.
Istotne z punktu widzenia ekonomiki produkcji jest to, że w zasadzie w obydwu omówionych przypadkach występuje nieograniczona dostępność do surowców potrzebnych do wytwarzania paliwa.
Przewiduje się, że produkcja pilotażowa paliwa syntetycznego zostanie uruchomiona już w drugiej połowie bieżącego roku, natomiast perspektywy produkcji przemysłowej pojawią się po 2010 r.
Aktualnie prowadzone są również badania zmierzające do uzyskania paliwa w postaci węglowodorów syntetycznych w oparciu o CO2. Tego rodzaju paliwo po uprzednim udoskonaleniu technologii produkcji może być w przyszłości stosowane zarówno do napędu spalinowych silników iskrowych, jak i do tych z zapłonem samoczynnym.
Prognozuje się w tym przypadku, iż produkcja pilotażowa tego paliwa może zostać uruchomiona na przełomie br. i również będzie to paliwo o wysokich parametrach jakościowych.
Docelowo wprowadzenie na szeroką skalę omawianych rodzajów biopaliw na rynek zdecydowanie wpłynie na powiększenie udziału biopaliw w ogólnej masie paliw. Tym samym zmniejszy się wykorzystanie paliw mineralnych, co z punktu widzenia gospodarki oraz środowiska naturalnego należy uznać za zjawisko szczególnie korzystne.
 
Henryk Zamoski
KIB