Wsparcie dla przewoźników
Kalkulator efektywności paliwowej, udostępniony przez firmę Goodyear Dunlop, może pomóc w dokonaniu analizy funkcjonowania floty transportowej. Narzędzie, opracowane na podstawie pracy przewoźników w Europie, pozwoli menadżerom obliczyć, które z inwestycji oszczędzą paliwo i zapewnią najkorzystniejszy wskaźnik ROI (ang. return on investment), określający zwrot z inwestycji. Odpowiednio dobrane funkcje umożliwiają oszacowanie wpływu wybranej opony na wielkość inwestycji w szkolenie kierowców oraz na różne rozwiązania modernizujące aerodynamikę pojazdu. Wszystko po to, aby zmniejszyć zużycie CO2 i zredukować negatywny wpływ transportu drogowego na środowisko naturalne. Kalkulator jest już gotowy do obsługi etykiet z oporem toczenia, w formacie, w jakim nabywcy opon niedługo zobaczą je na rynku. Stanowi to konsekwencję wejścia w życie nowych przepisów unijnych w sprawie etykietowania opon. Aby skorzystać z kalkulatora efektywności paliwowej, należy wejść na www.fleet-calculator.eu.
 
Rewolucja licznikowa nadchodzi
Energa-Operator ogłosiła przetarg na 520 tys. tzw. inteligentnych liczników. Warunkiem realizacji ich zakupu jest spełnienie wymagań technicznych oraz uzyskanie korzystnych cen za urządzenia. Oferenci mogą się zgłaszać do 7 maja br. Przedsiębiorstwo wdraża obecnie program inteligentnego opomiarowania klientów indywidualnych, który zamierza zakończyć w 2017 r. Celem tego przedsięwzięcia jest m.in. obniżenie zapotrzebowania na energię elektryczną głównie w godzinach szczytu, redukcja strat bilansowych, wprowadzenie zautomatyzowanego odczytu zużycia energii zamiast prognoz i optymalizacja pracy systemu dystrybucyjnego. Liczniki zdalnego odczytu są już zainstalowane u wszystkich klientów tzw. wielkiego odbioru spółki, czyli u ponad 23 tys. firm działających na terenie, który obsługuje Energa-Operator.
 
Hutnicze inwestycje
Nowa instalacja wdmuchiwania pyłu węglowego do wielkiego pieca nr 2 oraz zmodernizowana taśma spiekalnicza to dwie kolejne inwestycje ArcelorMittal Poland. Projekty te, o wartości niemal 140 mln zł, pozwolą nie tylko zoptymalizować koszty produkcji, w należącej do przedsiębiorstwa hucie w Dąbrowie Górniczej, ale także istotnie ograniczą emisje. W celu obniżenia kosztów wytwarzania surówki żelaza, wykorzystywanej do produkcji stali, zastąpiono części używanego w procesie koksu pyłem węglowym. Inwestycja ta przyczyni się też do ochrony środowiska, bo produkcja pyłu węglowego jest mniej emisyjna. Dzięki modernizacji drugiej taśmy spiekalniczej zwiększone zostały możliwości wytwórcze spieku, który jest materiałem wsadowym do wielkiego pieca. Ponadto dwa nowoczesne elektrofiltry pozwolą na znaczne ograniczenie emisji pyłu.
 
Azot o wysokiej czystości
Na początku 2012 r. na terenie firmy Synthos, producenta surowców chemicznych, została uruchomiona nowoczesna instalacja wytwarzająca azot. Dzięki generatorowi APSA możliwa jest produkcja azotu o wysokiej czystości za pomocą kriogenicznego procesu destylacji. Wykorzystywany jest system back-up w postaci zbiornika, gwarantujący ciągłość dostaw do zakładu klienta. Cała instalacja została uruchomiona przez firmę Air Liquide Polska i ma wydajność produkcyjną na poziomie 1000 Nm3/h azotu i stałą czystość kriogeniczną gazu > 99,999%. Wprowadzone rozwiązanie wiąże się z mniejszym zużyciem energii elektrycznej oraz wyeliminowaniem konieczności ciągłych dostaw azotu z jednostek produkcyjnych do odbiorcy. Nowa technologia wpływa także na znaczne obniżenie emisji dwutlenku węgla.
 
Cichy, zwrotny, innowacyjny
Ręczny wózek paletowy nie musi być ciężki, hałaśliwy i nieporęczny. Firma Pramac wprowadziła do użytku produkt, wykonany ze specjalnego kompozytu o nazwie technopolimer. Obecnie najczęściej producenci wózków bazują głównie na stali. Użycie technopolimeru sprawiło, że produkt stał się wyjątkowo lekki i waży 38 kg, podczas gdy wózek ze stali osiąga wagę ok. 75 kg. Wyeliminowanie metalowych części sprawiło, że nie generuje on hałasu, a praca nim jest bardziej komfortowa.  Nie ulega on trwałym deformacjom i może być używany w szerokim zakresie temperatur. Jest także odporny na działanie agresywnego środowiska pracy. Ponadto wyeksploatowane urządzenie można poddać recyklingowi, a emisja dwutlenku węgla podczas całego cyklu życia produktu jest dużo niższa w porównaniu z tradycyjnym wózkiem paletowym.
 
 
Na podstawie informacji prasowych nadesłanych do redakcji oraz materiałów zamieszczonych na stronach internetowych przedsiębiorstw przygotowała Barbara Krawczyk