dr inż. Henryk Bylka
Politechnika Poznańska
Istniejące przepisy stwarzają gminom wiele możliwości do podejmowania decyzji o łączeniu ich przedsiębiorstw (konsolidacji), prywatyzacji lub podejmowania innych zabiegów, nie tylko organizacyjnych, których celem byłaby optymalizacja kosztów i poziomu usług wod-kan. Niestety, w praktyce samorządy śladowo korzystają z tych możliwości.
Powodów jest wiele. Po pierwsze, zarówno przedsiębiorstwa, jak i gminy nie mają rozeznania, jak optymalizować koszty oraz jakie mogą być realne wyniki potencjalnych zmian. Po drugie, w sferze usług wod-kan nie ma istotnych „tąpnięć i zawałów”, a w szczególności licznej grupy odbiorców usług narzekających na ich złą jakość. Dodatkowo konsolidacja wróży utratę ewentualnego wpływu miejskich notabli na spółkę wod-kan i aktywizuje do oporu lokalnych patriotów. Prywatyzacja z kolei uaktywnia jeszcze patriotów „globalnych”, gdyż firma, która zastąpi lokalny podmiot, wcześniej czy później zwolni wielu pracowników i w maksymalnym stopniu dla własnych celów wykorzysta niekompetencję urzędników w zakresie zarządzania mieniem powierzonym obcym podmiotom.
A zatem jeżeli gminy nie widzą p...