Opłata za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych
Uprzejmie prosimy o informację w sprawie opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych. Czy zakład może obciążać odbiorców naszych usług na podstawie umów cywilnoprawnych? Czy jeżeli zostaną podpisane takie umowy, to oznacza, że opłata za wody opadowe i roztopowe nie musi być zawarta w taryfie? W naszej ocenie, takie umowy chronią interesy obu stron (usługodawcy i usługobiorcy).
Świadczenie usług przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może następować wyłącznie na podstawie umowy. Zatem odprowadzanie wód opadowych i roztopowych odbywać wymaga umowy. Kwestią wtórną pozostaje jej treść. Wszak ustawa zaopatrzeniowa w znacznym stopniu ogranicza zasadę swobody umów, między innymi przez to, że strony nie mogą określić wysokości należności, gdyż wynika to wyłącznie z taryfy.
Zatem samo zawarcie umowy nie wyklucza konieczności określenia należności w taryfie ani też nie zastępuje obowiązku określenia tej kwoty w taryfie.
Opracował: dr hab. Bartosz Rakoczy
Taryfy za wody opadowe i roztopowe
Czy wniosek spółki o zatwierdzenie taryfy dot. Deszczówki, określający rozliczenie ścieków deszczowych w m², jest sprzeczny z obowiązującymi przepisami prawa? Rada miejska zamierza wydać uchwałę odmawiającą zatwierdzenia wniosku taryfowego z uwagi na to, iż rozliczenie powinno być w m³ a nie w m².
Zgodnie z §2 pkt 10 Rozporządzenia Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (DzU z 17 lipca 2006 r. nr 127, poz. 886), zwanego dalej rozporządzeniem, cena za odprowadzone ścieki może stanowić „wielkość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą odbiorca usług jest obowiązany zapłacić przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu za 1 m3 odprowadzonych ścieków lub za jednostkę miary powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni, z której odprowadzane są ścieki opadowe i roztopowe kanalizacją deszczową; do ceny dolicza się podatek wymieniony w pkt 9.”.
Taryfy, wg §5 pkt 4 rozporządzenia, mogą zawierać: „cenę za jednostkę miary powierzchni zanieczyszczonej o trwałej nawierzchni, z której odprowadzane są ścieki opadowe i roztopowe kanalizacją deszczową, uwzględniającą rodzaj i sposób zagospodarowania powierzchni.”
Rozporządzenie zobowiązuje zatem do stosowania metrów kwadratowych powierzchni, za jednostkę odniesienia w celu określenia cen za ścieki opadowe i roztopowe odprowadzane kanalizacją deszczową.
Rozporządzenie to nadal obowiązuje i żaden z upoważnionych do tego organów nie unieważnił go w całości ani też w jakiejkolwiek części. Zostało ponadto wydane na podstawie delegacji ustawowej, tj. art. 23 Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (DzU z 2006 r. nr 123, poz. 858, ze zm.).
Jeżeli nawet ustawa nie mówi o stosowaniu w rozliczeniach metrów kwadratowych dla usługi odprowadzania wód opadowych i roztopowych, to jednak zastosowanie tych jednostek w odniesieniu do kanalizacji deszczowej całkowicie spełnia warunki ustalania taryf określone w art. 20 wspomnianej ustawy.
Ich zastosowanie nie powoduje w najmniejszym nawet stopniu subsydiowania skrośnego, a dodatkowo czyni kalkulację bardziej zrozumiałą i prostszą. W rzeczywistości skraca się rozliczenie o jedno matematyczne działanie, w dodatku zbędne z logicznego punktu widzenia. Działanie to, przy wprowadzeniu metrów sześciennych do ustalania cen za wody opadowe i roztopowe odprowadzane kanalizacją deszczową, wiązałoby się ponadto z uwzględnieniem wyłącznie ilości planowanych w regionie opadów, a długoterminowe prognozy pogody (o takich może być mowa) nie zawsze się sprawdzają. Stwarza to większe komplikacje przy rzeczywistym rozliczaniu ilości opadów niż pozostawienie metrów kwadratowych. Ponadto nawet przy wprowadzeniu jeszcze jednego zbędnego działania metry kwadratowe powierzchni i tak pozostaną kluczem podziału kosztów na grupy taryfowe, gdyż nie ma innego sposobu określania ilości opadów niż na metr kwadratowy powierzchni.
Za pozostawieniem metrów kwadratowych przemawia ponadto sposób ustalania opłat za ścieki opadowe i roztopowe odprowadzane do środowiska na podstawie §5 Rozporządzenia Rady Ministrów z 14 października 2008 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (DzU z 2008 r. nr 196, poz. 1217).
Zróżnicowanie tych opłat to zarazem zróżnicowanie kosztów, na podstawie których powinna opierać się alokacja kosztów na grupy taryfowe. Wynika to jednoznacznie z tabeli E zawartej w załączniku do rozporządzenia.
Opracowała: Maria Bakalarczyk
Koszty budowy przyłącza
Czy przedsiębiorstwo może zażądać od odbiorcy opłaty za wykonanie przyłącza wodociągowego od granicy nieruchomości do budynku? Czy w razie nieuczestniczenia odbiorcy w kosztach budowy przyłącza spółka może rozwiązać umowę o dostawę wody, podając jako powód brak partycypowania odbiorcy w kosztach przy przyłączaniu do nowego wodociągu?
Zgodnie z art. 15 ustawy zaopatrzeniowej, koszty budowy przyłącza ponosi odbiorca usług. Zatem jeżeli przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wykonało usługę, polegającą na budowie przyłącza, to zgodnie z tym przepisem koszty pokrywa odbiorca usług. Spółka nie może rozwiązać umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków tylko z tego względu, że odbiorca usług nie uczestniczył w kosztach budowy przyłącza, a to z dwóch powodów. Po pierwsze, nie istnieje żaden związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy umową o budowę przyłącza a umową o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, a po drugie, przyczyny rozwiązania umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków są enumeratywnie wyliczone w ustawie, gdzie nie przewidziano takiej przyczyny, jaką wskazano w zapytaniu.
Opracował: dr hab. Bartosz Rakoczy
Wybór i opracowanie całości: Jolanta Kuligowska-Roszak