Problem prowadzenia badań hydrogeologicznych pojawia się we wszystkich niemal specyfikacjach istotnych warunków zamówienia opracowywanych przez oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Biura projektów, stając do przetargów, nie mają możliwości polemizowania z tymi zapisami, natomiast projektanci, opracowując harmonogramy prac i rozpisując zadania projektowe, zachodzą w głowę, co autor miał na myśli.

W tej sytuacji, by podjąć merytoryczną dyskusję z zamawiającym, trzeba przyjrzeć się dokładnie przepisom dotyczącym tej materii. Warto też sobie uzmysłowić skalę kosztów takich badań realizowanych na kilkudziesięciokilometrowym odcinku drogi. Ponieważ drogi budowane są także przez władze samorządowe województw, powiatów i gmin, problem dotyczy wszystkich, stąd wywołanie tego tematu wydaje się zasadne.

Droga jest instalacją
Prawo ochrony środowiska (DzU z 2001 r. nr 62, poz. 627, z późn. zm.) w art. 3 pkt 6 definiuje instalację m.in. jako budowlę nie będącą urządzeniem technicznym ani ich zespołem, której eksploatacja może spowodować emisję. W myśl tej definicji droga jest instalacją.
Artykuł 201 tej ustawy mówi też, iż pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości. W Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 26 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zaniecz...