Centra usług wspólnych w smart city
Dużą szansę na usprawnienie procesów wewnętrznych w jednostce samorządu stanowią Centra Usług Wspólnych. Czym są, dla kogo są przeznaczone i jakie korzyści generują tego typu jednostki?
Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r. poz. 1045) wprowadziła zmiany ukierunkowane na poprawę organizacji wykonywania zadań publicznych przez samorząd terytorialny. Dotyczą one m.in.:
- zwiększenia samodzielności i elastyczności działania JST,
- ułatwienia współpracy między jednostkami organizacyjnymi samorządu,
- zwiększenia zachęt do dobrowolnego łączenia się JST.
Ustawa wprowadza możliwość zapewnienia wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej, w tym informatycznej jednostek należących do sektora finansów publicznych, a także tworzenia związków powiatowo-gminnych, których powoływanie ma przyczynić się do lepszej współpracy między tymi jednostkami.
Główna idea
Centrum Usług Wspólnych to wydzielona jednostka organizacyjna miasta, która dostarcza usługi na rzecz innych jednostek samorządowych jednostek organizacyjnych. Najczęściej są to usługi o charakterze administracyjnym, finansowym, organizacyjnym, w tym również zadania w zakresie informatyki.
Ideą utworzenia Centrum Usług Wspólnych jest przekonstruowanie wybranych zadań wykonywanych przez miasto (za pośrednictwem wszystkich jednostek o...