Chybione propozycje
Opinia prawna profesora Marka Górskiego dotycząca projektu zmiany ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w odniesieniu do art.6a.
Bezprawne samoopodatkowanie
Próba prawnego uregulowania kwestii przejęcia przez gminę od mieszkańców obowiązków związanych głównie z wywozem odpadów ma już swoją historię.
Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku. przed ubiegłoroczną nowelizacją nie dawały gminie prawa do wprowadzania obciążających mieszkańców obowiązkowych świadczeń typu podatkowego („podatku śmieciowego”).
Zgodnie z poglądem NSA, wyrażonym w uchwale z 1997 r. dotyczącej stwierdzenia legalności uchwały rady gminy wprowadzającej taki właśnie podatek, nie daje podstaw do wprowadzenia takiego podatku także pozytywnie rozstrzygnięte referendum gminne w sprawie samoopodatkowania mieszkańców.
NSA uznało bowiem, że samoopodatkowanie to nie podatek. Podatki gmina może wprowadzać tylko na podstawie wyraźnego upoważnienia ustawowego. Żaden zaś z obowiązujących przepisów nie daje podstaw do wprowadzenia tego rodzaju podatku.
W konsekwencji uznano, iż wprowadzenie możliwości zmiany systemu zorganizowania na terenie gminy usług związanych z utrzymaniem czystości i porządku musi zostać wyraźnie przewidziane w ustawie – taką rolę spełnia właśnie art.6a. Przepis nie daje jednak nadal prawa nakładania nowego podatku, konstrukcja obowiązku pieniężnego jest bowiem inna – ma t...
Bezprawne samoopodatkowanie
Próba prawnego uregulowania kwestii przejęcia przez gminę od mieszkańców obowiązków związanych głównie z wywozem odpadów ma już swoją historię.
Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku. przed ubiegłoroczną nowelizacją nie dawały gminie prawa do wprowadzania obciążających mieszkańców obowiązkowych świadczeń typu podatkowego („podatku śmieciowego”).
Zgodnie z poglądem NSA, wyrażonym w uchwale z 1997 r. dotyczącej stwierdzenia legalności uchwały rady gminy wprowadzającej taki właśnie podatek, nie daje podstaw do wprowadzenia takiego podatku także pozytywnie rozstrzygnięte referendum gminne w sprawie samoopodatkowania mieszkańców.
NSA uznało bowiem, że samoopodatkowanie to nie podatek. Podatki gmina może wprowadzać tylko na podstawie wyraźnego upoważnienia ustawowego. Żaden zaś z obowiązujących przepisów nie daje podstaw do wprowadzenia tego rodzaju podatku.
W konsekwencji uznano, iż wprowadzenie możliwości zmiany systemu zorganizowania na terenie gminy usług związanych z utrzymaniem czystości i porządku musi zostać wyraźnie przewidziane w ustawie – taką rolę spełnia właśnie art.6a. Przepis nie daje jednak nadal prawa nakładania nowego podatku, konstrukcja obowiązku pieniężnego jest bowiem inna – ma t...