Polska Izba Gospodarki Odpadami wystąpiła z listem do Departamentu Mieszkalnictwa w Ministerstwie Infrastruktury w sprawie interpretacji przepisów znowelizowanych ustaw o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i o odpadach.

W związku z wejściem w życie Ustawy z 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 175, poz. 1458) nasze firmy członkowskie zgłaszają do Izby przypadki świadczące o nieprawidłowym rozumieniu przez niektóre gminy treści i istoty znowelizowanych przepisów. W szczególności dotyczy to art. 7 ust. 3a pkt 2, art. 8 ust. 2 (in fine) i 4 oraz art. 9 ust. 1a pkt 5 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (po ostatnich zmianach), a także art. 9 ust. 3 i 4 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (po ostatnich zmianach).
Przywołane przepisy traktują o wprowadzeniu tzw. zasady bliskości w odniesieniu do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych, odbieranych od właścicieli nieruchomości na podstawie zezwoleń wydanych przez organ wykonawczy gminy.
Jak wiadomo, z mocy przepisów przejściowych ustawy z 29 lipca 2005 r. (art. 10) nowe, zwiększone wymagania w tym zakresie mają być wprowadzone stopniowo w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy wg przyjętego harmonogramu. Do 13 kwietnia 2006 r. należy określić wymagania dla przedsiębiorców działających na podstawie zezwoleń, w tym wskazać miejsca odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych, wynikając...