W 2004 r. gmina uzyskała pokaźną kwotę z tytułu opłat za usuwanie drzew ze swojego terenu. Ze sprawozdania z gospodarowania gminnym funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej (OŚ-4g) oraz z załącznika do tego sprawozdania wynika, że wpływy gminnego funduszu ochrony środowiska przekroczyły 10-krotność średniej krajowej, przypadającej na jednego mieszkańca. W związku z tym gmina musi odprowadzić nadwyżkę do wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (art. 404 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska – DzU nr 62, poz. 627). Czy gmina faktycznie powinna zaliczyć wpływy z tytułu usuwania drzew i krzewów do opłat za korzystanie ze środowiska (art. 402 ust. 5 oraz art. 273 ust. 1 Prawa ochrony środowiska) i czy należy odprowadzić nadwyżkę do WFOŚiGW?
Zgodnie z art. 404 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska (z 27 kwietnia 2001 r.), gminy i powiaty, w których przychody funduszy ochrony środowiska są większe niż 10-krotność średniej krajowej przychodów z roku poprzedniego, przypadających na jednego mieszkańca, mają obowiązek przekazać nadwyżkę z tytułu tych przychodów do właściwego funduszu wojewódzkiego. Przepis mówi o nadwyżce „przychodów”, a wg art. 402 ust. 5, wpływy z tytułu opłat i kar za usuwanie drzew i krzewów stanowią w całości właśnie przychód gminnego funduszu gminy, z terenu której usunięto drzewa lub krzewy. Moim zdaniem, nie powinno więc być wątpliwości – w roku, w którym takie przekroczenie wsk...