Ustawa o OZE obowiązuje od 11 kwietnia 2015 r., jednak nowo wybrany Sejm przesunął o pół roku wejście w życie przepisów rozdziału 4. Jest to rozdział kluczowy dla rozwoju alternatywnych źródeł energii, ponieważ zawiera przepisy dotyczące systemu wsparcia ? aukcji.

Resort energii planuje głębszą nowelizację ustawy, która uwzględni rozbieżne interesy uczestników rynku OZE. Wiele środowisk wskazuje na mankamenty ustawowe, które w konsekwencji mogą doprowadzić do zahamowania rozwoju planowanych inwestycji. Zdaniem resortu, to producenci powinni wypracować konsensus, opierając się na ogólnych założeniach wypracowanych przez rząd, a system wsparcia winien dotyczyć tych inwestycji, które są opłacalne gospodarczo i twórcze intelektualnie. Chodzi o to, by tak dobierać technologie, żeby były opłacalne na danym terenie i komplementarne w stosunku do siebie. Należałoby więc stworzyć klastry, składające się z zaplecza administracyjnego danego terenu, specjalistów oraz naukowców, i opracować modele służące jako wzorce dla innych. Pomysł sam w sobie wydaje się sensowny, bo przecież w różnych częściach Polski istnieją rozmaite możliwości i różne surowce do wykorzystania, więc jeśli udział energii alternatywnej ma rosnąć, a zainwestowane środki mają się zwrócić, to inwestycja powinna być zaplanowana optymalnie oraz zapewniać nie tylko energię, ale też nowe miejsca pracy.

Osiągnięcie konsensusu nie jest łatwe, bo w grę wchodzą rozbieżne interesy i lokalne ambicje. Róż...