Transformacja ustrojowa i reformy gospodarcze z początku lat 90. ubiegłego wieku położyły kres monopolowi państwowemu, m.in. w gospodarce komunalnej. Utrzymanie czystości i porządku stało się zatem zadaniem własnym samorządów lokalnych, realizowanym przez gminne i miejskie zakłady i spółki oraz przez przedsiębiorstwa prywatne.

Wiele starych, nieefektywnych zakładów gospodarki komunalnej zostało wówczas sprywatyzowanych bądź skomercjalizowanych, co w krótkim czasie zaowocowało modernizacją i unowocześnieniem ich bazy technicznej oraz znaczącym wzrostem poziomu i jakości usług dla mieszkańców. Na rynku krajowym rozpoczęły również działalność spółki zagraniczne i międzynarodowe, w tym wiodące w Europie koncerny wyspecjalizowane w kompleksowej gospodarce odpadami.
W ten sposób wykształcił się w Polsce rynek usług komunalnych – otwarty na prywatną przedsiębiorczość i konkurencję rynkową, a wraz z powstaniem organizacji zrzeszających przedsiębiorców i menadżerów (m.in. Krajowego Forum Dyrektorów Zakładów Oczyszczania Miast) z szeroko pojętych usług komunalnych zaczęła wyodrębniać się branża gospodarki odpadami i higieny komunalnej. Już od połowy lat 90. coraz częściej zaczęło się mówić o potrzebie powołania branżowej organizacji samorządu gospodarczego, lecz kolejne próby jej wyłonienia długo nie przynosiły rezultatu.
Dopiero pod koniec 2002 r. udało się uzgodnić formułę izby gospodarczej, która zyskała szeroką aprobatę środowiska. W ten sposób 14 k...