Procedowane właśnie zmiany w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi skłaniają do szerszej refleksji na temat organizacji systemu gospodarki odpadami w tym zakresie.

Zmiany wynikają i skupiają się na transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/720 w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy. Jakkolwiek projekt zasługuje na generalną aprobatę, to jednak nie dotyka spraw najistotniejszych.

Wpływ na branżę?

Podczas posiedzenia podkomisji nadzwyczajnej do spraw rozpatrzenia rządowego projektu zmiany ustawy opakowaniowej, 11 września 2017 r., emocje wzbudzały właściwie trzy kwestie. Pierwsza to maksymalna stawka opłaty recyklingowej określona na 1 zł. Pojawiały się głosy, że jest zbyt wysoka, jeden z posłów zaproponował jej obniżenie do 25 groszy. Przez moment byliśmy świadkami żywej, publicystycznej polemiki pomiędzy przedstawicielami Ministerstwa Środowiska a innymi uczestnikami dyskusji. Druga sprawa to określenie beneficjenta środków pochodzących z tej opłaty. Projekt rządowy zakłada, że trafią one do budżetu państwa, postulowano tymczasem, by wpływały one do NFOŚiGW. Po trzecie, emocje wzbudził termin wejścia w życie przedmiotowej nowelizacji ustawy. Projekt zakłada obecnie, że będzie to 1 stycznia 2018 r., we wcześniejszych pracach był on jednak określany na 1 stycznia 2019 r.

A jak zmiany te wpłyną na sytuację przedsiębiorcó...