Czy bez badań marketingowych da się obecnie racjonalnie planować i organizować publiczny transport zbiorowy? Warto przynajmniej wziąć je pod rozwagę, bowiem rzetelnie i cyklicznie przeprowadzane analizy mogą istotnie przyczynić się do usprawnienia funkcjonowania komunikacji publicznej na danym terenie.

Jednym z podstawowych zadań każdego organizatora publicznego transportu zbiorowego jest odpowiednie zaplanowanie funkcjonowania tego transportu na danym obszarze. O ile jednostki samorządu terytorialnego, organizujące komunikację miejską, operują zwykle na zastanej i funkcjonującej sieci publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej, o tyle organizatorzy powiatowi zwykle nie organizują ani nie finansują transportu zbiorowego na swoim terenie a tym samym nie znają potrzeb ani wymagań swoich przyszłych potencjalnych klientów, czyli mieszkańców. Powyższa sytuacja w zakresie władz powiatowych spowodowana jest faktem, iż w chwili obecnej przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym nie wymuszają na powiecie organizacji i finansowania publicznego transportu zbiorowego, co zmieni się zgodnie z przepisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym najpóźniej od 1 stycznia 2017 r., albowiem najpóźniej od tej daty bez zaplanowanego odpowiednio transportu (czyt. bez posiadania planu transportowego) nie będzie możliwości refundowania pasażerom ulg ustawowych. Taki stan rzeczy powinien wymusić także na władzach powiatowych odpo...