Do częstych nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.) zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Ostatnia weszła w życie 20 lutego br. Wśród licznych zmian można znaleźć grupę zapisów, które będą miały największe zastosowanie w przygotowaniu zamówień na koncesje na roboty budowlane lub usługi oraz na partnerstwo publiczno-prywatne (PPP).

Natchnieniem dla polskiego ustawodawcy stała się Dyrektywa 2004/18/WE z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. z 30 kwietnia 2004 r. L 134). W jej wstępie tzw. motyw 8. dopuszcza, że przed rozpoczęciem procedury udzielania zamówienia publicznego zamawiający może poszukiwać lub korzystać z doradztwa, którego rezultat może znaleźć zastosowanie w trakcie przygotowania specyfikacji. Tego typu doradztwo nosi nazwę ?dialogu technicznego? i zostało transponowane do polskiego systemu zamówień publicznych Ustawą z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy ? Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (DzU z 2012 r. poz. 1271). Dialog techniczny musi jednak być tak przeprowadzony, aby nie spowodował ograniczenia konkurencji. Nowelizacja wprowadzająca to rozwiązanie daje dużą dowolność w sposobie prowadzenia samego dialogu, jego organizacji i przebiegu, ale z tej swobody należy korzystać odpowiedzialnie, aby nie narazić partnera i całego przyszłego postępowania na zbędne koszty i ryzyko.

...