W 2011 r. ustawę – Prawo o ruchu drogowym dostosowano do „rowerowych” zapisów Konwencji Wiedeńskiej, których dotychczas była ona pozbawiona. Wraz z tą zmianą wprowadzono wiele zapisów, mających na celu poprawę bezpieczeństwa niezmotoryzowanych. Tymczasem na przełomie 2011 i 2012 r. podniosły się głosy o wzroście zagrożenia rowerzystów, rzekomo spowodowanym nowelą ustawy. Czy takie stwierdzenia mają uzasadnienie?
Związaną z tym problematykę podejmuje studium „Zdarzenia drogowe z udziałem rowerzystów w latach 2008-2011”,wykonane w tym roku przez Zespół ds. ścieżek rowerowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)1. Zawiera ono dane liczbowe o zdarzeniach drogowych z udziałem rowerzystów w latach 2008-2011, omawia kontekst, w którym dane te należy analizować (różnice w pogodzie, zmiany w przepisach, trendy w zachowaniach komunikacyjnych), i wskazuje możliwe powiązania pomiędzy trendami w częstości zdarzeń a wymienionymi wyżej czynnikami. Ze względu na przekrojowy charakter opracowania, możliwości powiązań są jedynie zasygnalizowane. Precyzyjne wykazanie związku przyczynowo-skutkowego każdego z nich, w izolacji od innych, wymagałoby odrębnego opracowania, na bazie dodatkowych badań. Opracowanie zostało wykonane na podstawie corocznych danych, dotyczących zdarzeń drogowych w latach 2008-2011, z Systemu Ewidencji Wypadków i Ko...