Czy zdalny odczyt poprawia bilans wody?
Czy zdalny odczyt poprawia bilans wody?
Coraz większa liczba przedsiębiorstw wodociągowych wdraża systemy zdalnego odczytu wodomierzy u swoich odbiorców. Czy oznacza to automatyczną poprawę bilansu wody w przedsiębiorstwie? Odpowiedź na to pytanie zależy od spełnienia kilku warunków.
Jeśli dotrzymamy opisanych w artykule kilku prostych zasad, otrzymane bilanse zużycia wody i strat w przedsiębiorstwie wodociągowym będą wiarygodne. Warto jednak pamiętać, że najważniejszym czynnikiem jest poprawny dobór i montaż wodomierzy ? zdalny odczyt to tylko przekazanie stanu ich liczydeł, a bez wiarygodnego pomiaru nie ma prawidłowych wyników.
Warunek pierwszy ? odpowiednia dokładność odczytu
Wodomierze odczytywane zdalnie pozwalają na odczyt stanu liczydła z wysoką dokładnością: dla mniejszych średnic to zazwyczaj 0,001 m3, dla większych (od DN50) ? 0,01 lub 0,1 m3. Jednak większość przedsiębiorstw odczytuje wodomierze z dokładnością 1 m3, co wynika z dwóch przyczyn. Po pierwsze, przy odczycie manualnym inkasent odczytywał właśnie z taką dokładnością, stąd przedsiębiorstwa nie widzą powodów do zmiany. Po drugie, na fakturze stan licznika podawany jest z dokładnością do 1 m3, co wynika z przepisów, a stosowane programy do rozliczeń finansowych nie mają funkcji zaokrąglania stanu wodomierza do pełnych metrów sześciennych...