Henryk Bylka

Na 102 posiedzeniu Sejmu 3 kadencji, 28 lutego przeprowadzono drugie czytanie projektu ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Miało się ono ograniczyć do wystąpień przedstawicieli klubów i kół oraz krótkich pytań poselskich. Planowana krótka debata zamieniła się w długą. Uczestniczyło w niej około trzydziestu posłów, prezentując z trybuny poglądy i uwagi, które sygnalizowały na ogół ich dobre przygotowanie i orientację w przedmiocie.


Nie jestem zaskoczony, że projekt odesłano do komisji. Szkoda, że pewnych szczegółów wymagających korekty nie dopracowano wcześniej. Odniosłem wrażenie, że nawet ci, którzy popierali projekt nie byli pozbawieni wątpliwości, nie do końca wiedząc o co faktycznie w nim chodzi. Dlatego pozwolę sobie przedstawić te propozycje zmian uwarunkowań prawnych, które moim zdaniem są najważniejsze.

Obowiązek inwestowania

Przedsiębiorstwo ma być ustawowo zobowiązane do budowy i rozbudowy urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, zgodnie z ustaleniami w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Dotychczas zadanie to należało do gminy. Budowano przede wszystkim z budżetu gminy, ale także ze środków pozyskanych z funduszy, dotacji, w tym z budżetu centralnego oraz od właścicieli terenów budowlanych. Ustawa przewiduje możliwość realizacji inwestycji ze środków planowo pozyskiwanych w opłatach za wo...