Rejestracja we Wspólnotowym Systemie Ekozarządzania i Audytu (EMAS) jest dostępna dla organizacji działających w Polsce od 1 maja 2004 r. Od tego czasu z tej możliwości skorzystało 20 z nich. Trwające obecnie prace nad dostosowaniem krajowego systemu do wymagań znowelizowanego rozporządzenia EMAS są okazją do zastanowienia się nad skutecznością przyjętych kilka lat temu rozwiązań.

Najbardziej oczywistym wskaźnikiem skuteczności jest liczba rejestracji. Trudno porównywać się z takimi potęgami w zakresie rejestracji w EMAS jak Niemcy, Hiszpania czy Włochy. W krajach tych EMAS jest dostępny o wiele dłużej niż w Polsce. Rzetelność nakazywałaby porównanie się z państwami członkowskimi, które zostały przyjęte do UE w tym samym czasie, tj. z Czechami, Słowacją, Węgrami czy państwami bałtyckimi. Trudno jednak nie dostrzec, że wszystkie te kraje są znacznie mniejsze niż Polska. W statystykach udostępnianych przez Komisję Europejską znaleźć można przeliczenie liczby rejestracji w danym państwie na milion mieszkańców. W tym układzie Polska wypada znacznie słabiej niż wszystkie wymienione kraje (poza szczególnym przypadkiem Litwy gdzie liczba zarejestrowanych organizacji wynosi zero). Czy są obiektywne przyczyny tego stanu rzeczy? Wśród najczęściej wymienianych pojawiają się: brak dodatkowych korzyści w stosunku do certyfikacji na zgodność z ISO 14001, nieistnienie systemu zachęt do rejestracji oraz nieskut...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?