Edward Stawicki

Terminu dumping używa się powszechnie dla nazwania wszelkich zachowań przedsiębiorców polegających na nieuczciwym zaniżaniu cen. Jednak w sensie prawnym termin ten jest zastrzeżony dla wprowadzania na obce obszary celne towarów w cenie nie pokrywającej kosztów ich wytworzenia. Jego zwalczanie podlega szczególnym procedurom. W Polsce określa je Ustawa z 12.11.1997 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (DzU 1997 r. Nr 157 poz. 1028). Obiegowo jednak pojęciem tym określa się takie działania przedsiębiorców w obrocie wewnątrz danego państwa, które skutkują tym, że ceny towarów lub usług nie pokrywają kosztów ich wytworzenia lub nabycia a działanie to ma antykonkurencyjny cel.


Normy zakazujące podejmowania takich działań zawarte są w Ustawie z 15.12.2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU 2000 r. Nr 122 poz. 1319) i Ustawie z 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU 1993 r. Nr 47 poz. 211). Pierwsza z nich zakazuje przedsiębiorcom posiadającym bardzo silną pozycję rynkową (wg ustawy dominującą) jej nadużywania, poprzez bezpośrednie lub pośrednie narzucanie nieuczciwych cen, w tym cen rażąco niskich (art. 8 ust. 2 p. 1). Nadużycia takie ustawa zalicza do praktyk ograniczających konkurencję. W drugiej z tych ustaw utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo i...