Przedstawiciele 52 krajów z Europy, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej, Azji i Oceanii gościli w Krakowie na międzynarodowym Zjeździe Koordynatorów Programu Eco-Schools. Zjazd odbył się w dniach 27-29 października br. Ideą jest zachęcanie uczniów z całego świata do współtworzenia wraz ze swoimi rodzicami i społecznością lokalną przyjaznych środowisku szkół.

Na świecie jest już 38 tys. ekoszkół, w których uczy się ponad 11 mln uczniów, spośród nich 800 placówek to szkoły polskie, które stanowią póki co kroplę w morzu 33 tys. wszystkich szkół w Polsce.  Z kolei np. w Szkocji, która była organizatorem Zjazdu w ubiegłym roku, 98% wszystkich placówek edukacyjnych uczestniczy w Programie Eco-Schools.
– Naszym marzeniem i wyzwaniem na kolejne lata jest zaangażowanie w działania Programu Eco-Schools wszystkich szkół w Polsce. Organizacja Międzynarodowego Zjazdu w czasie polskiej prezydencji w Unii Europejskiej jest dla nas szansą na podkreślenie wagi edukacji ekologicznej w naszym kraju – mówi Małgorzata Łuszczek, krajowa koordynatorka Programu Eco-Schools, który w Polsce realizuje od 2007 r. Fundacja Partnerstwo dla Środowiska.
Czym wyróżnia się ekoszkoła? Szkoły uczestniczące w Programie Eco-Schools wprowadzają ekologiczne wdrożenia – instalują perlatory w celu zmniejszenia zużycia wody, wymieniają oświetlenie na energooszczędne, organizują zbiórki elektroodpadów, za które kupują sadzonki drzew, monitorują swoje oddziaływanie na środowisko, a co najważniejsze – do tych działań włączają rodziców, sąsiadów, lokalną społeczność. – Dzięki temu uczą się, jak funkcjonuje społeczność lokalna, a szkoła poszerza współpracę z rodzicami, instytucjami oraz organizacjami lokalnymi, zyskując nowych partnerów – mówi Katarzyna Koronowska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 19 im. Bohaterów Westerplatte w Elblągu.
Te szkoły są ambasadorami dobrych rozwiązań ekologicznych – potwierdza Anna Kalinowska z Uniwersytetu Warszawskiego, członek Kapituły Programu decydującej o przyznaniu certyfikatu szkole. Zdobycie międzynarodowego certyfikatu Zielonej Flagi potwierdza zaangażowanie szkoły w propagowanie działań proekologicznych i aktywizację swojej społeczności lokalnej. Do tej pory połowa ze szkół na świecie uczestniczących w Programie Eco-Schools (prawie 14 tys.) uzyskała to prestiżowe wyróżnienie, a wśród nich 217 z Polski.
Spotkanie Koordynatorów Programu z całego świata to szansa dla Polski, aby zaprezentować zaangażowanie i sukcesy polskich szkół w edukacji ekologicznej, ale przede wszystkim możliwość podzielenia się wiedzą i doświadczeniem z ludźmi realizującymi edukację ekologiczną na świecie – od USA po Chiny. Trzydniowy program Zjazdu objął m.in. wizyty studyjne w małopolskich szkołach, serię warsztatów i spotkań dotyczących realizacji edukacji ekologicznej w poszczególnych krajach, przygotowanie kolejnych krajów (Tanzania, Mongolia i Serbia) do udziału w Programie Eco-Schools, a także zwiedzanie oraz uroczystą kolację w Kopalni Soli w Wieliczce.
Każdego roku koordynatorzy krajowych programów Eco-Schools spotykają się w innym kraju, aby wymienić doświadczenia w zakresie wspierania działań szkół na rzecz zrównoważonego rozwoju, ustalają priorytety dla rozwoju programu w przyszłych latach i metody uruchamiania programu w nowych krajach oraz wzmacniania go tam, gdzie już funkcjonuje.
 
Program Eco-Schools
Program został opracowany w 1994 r. przez Fundację na rzecz Edukacji Środowiskowej (ang. Foundation for Environmental Education*) w Danii. Inspiracją do podjęcia tej inicjatywy były spotkania podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych na temat Środowiska i Rozwoju (Szczyt Ziemi), która odbyła się 1992 r. w Rio de Janeiro. Właśnie wtedy zidentyfikowano potrzebę aktywizowania młodych ludzi do działania na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Program Eco-Schools został stworzony jako odpowiedź na to wyzwanie i zgodnie z zasadą „Lokalnej Agendy 21”, zachęca szkoły do „myślenia globalnego, działania lokalnego”. Dzisiaj program Eco-Schools jest realizowany  w ponad 50 krajach.
 
 
Katarzyna Triantafelo, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska