Niełatwo dokonać wyboru tematów, które mają znaleźć się w dodatku poświęconym edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Zazwyczaj rozpoczyna się taką edukację od przedstawienia czarnej listy zagrożeń środowiska i szkód wyrządzonych naszej planecie przez człowieka. Z założenia ma to potrząsnąć sumieniami i zmobilizować ludzkość do działań. Niestety, często odnosi to skutek wprost odwrotny. Groźne procesy prowadzące do zniszczeń wydają się nie do zatrzymania, indywidualny trud w tej sytuacji bezowocny, a wszelkie podjęte inicjatywy zdają się być już od początku syzyfową pracą. Z drugiej strony, bez udziału, a przynajmniej poparcia świadomych obywateli wszelkie „odgórne” działania mają małe szanse powodzenia. Nic więc dziwnego, że we wszystkich poświęconych relacjom człowieka ze środowiskiem dokumentach, od przyjętej w 1992 r. podczas Szczytu Ziemi Agendy 21, po lokalne strategie, podkreśla się konieczność „podnoszenia powszechnej świadomości ekologicznej”. To zadanie przypada w udziale m.in. nauczycielom, działaczom ekologicznym czy pracownikom urzędów gmin.
Aby ich w tym dziele wspomagać, Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła w latach 2004-2015 Dekadę Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju – wielkie przedsięwzięcie w sferze praktycznego kształcenia. Polega ono na mobilizacji wszystkich krajów do działań wyjaśniających nierozerwalne związki dobrostanu lud...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?