Efektywność PSZOK-ów w gospodarce odpadami
Zgodnie z art. 3 ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, każda gmina samodzielnie lub wspólnie z inną gminą tworzy stacjonarny Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych ? PSZOK. Jednak niewypełnienie tego obowiązku nie jest zagrożone karą.
Z tego też powodu ? pomimo upływu pięciu lat od wejścia w życie nowelizacji ustawy z 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2018 r. poz. 1454) ? w wielu gminach punkty takie nie powstały. Ponadto PSZOK-i organizowane wspólnie z inną gminą (w przypadkach innych niż związki międzygminne) często są w marginalny sposób wykorzystywane przez mieszkańców gminy niebędącej gospodarzem.
Powodów takiego stanu rzeczy można wymienić wiele. Nie zawsze informacja o istnieniu takiego miejsca trafia do osób zainteresowanych bądź dostęp do PSZOK-u ograniczony jest poprzez funkcjonowanie punktu tylko w okresie wiosenno-letnim czy też w jeden dzień w tygodniu w godzinach porannych. Nierzadko ograniczenia spowodowane są trudnościami w rzetelnym rozliczeniu gmin korzystających z PSZOK-u z zarządzającym. Coraz częściej spotykane jest rozwiązanie nadawania indywidualnego numeru identyfikacyjnego dla właścicieli nieruchomości celem precyzyjnego rozliczenia pomiędzy gminą a obsługującym PSZOK. Rozwiązania te służą także monitorowaniu limitów ilości oddawanych odpadów, jakie rada gminy/ miasta nakłada na właścicieli nieruchomości.
Ilościowa ocena stanu...