Ekspert FAUN’a odpowiada
Na pytania, związane z zagadnieniem elektroniki w pojazdach komunalnych, odpowiada Artur Sznicer, kierownik serwisu FAUN Polska.
Czy należy bać się elektroniki w pojazdach komunalnych?
Oczywiście, że nie. Podzespoły elektroniczne są obecnie stosowane w większości urządzeń codziennego użytku, a w porównaniu do sprzętu RTV czy AGD, w pojazdach komunalnych są to bardzo proste i niezawodne układy. Jednak konieczność spełnienia norm dla maszyn niebezpiecznych, zgodnie z klasyfikacją obowiązującą w Unii Europejskiej, np. normy EN 1501 dla śmieciarek, od 1 maja przyszłego roku istotnie poszerzy zakres elektroniki.
To znaczy, że elektronika w pojazdach jest bezawaryjna?
Zdarzają się awarie, ale w ogromnej większości przypadków są one spowodowane niewłaściwą eksploatacją, głównie wadliwym wykonywaniem napraw pojazdów, np. spawaniem bez odpowiedniego zabezpieczenia sterowników lub podaniem niewłaściwego napięcia do podzespołu w trakcie napraw lub przeróbek.
Jak zatem zabezpieczyć się przed unieruchomieniem pojazdu?
Najpewniejszym rozwiązaniem jest wykonywanie napraw w autoryzowanych punktach serwisowych. Przy wykonywanych samodzielnie drobnych pracach należy pamiętać o kontroli napięcia w instalacji elektrycznej, zawsze przy pomocy miernika.
Przy pracach spawalniczych zastosowanie urządzenia ANTI–ZAP, montowanego w szybki sposób do zacisków akumulatora, zabezpiecza w 100% przed przepięciami ...
Czy należy bać się elektroniki w pojazdach komunalnych?
Oczywiście, że nie. Podzespoły elektroniczne są obecnie stosowane w większości urządzeń codziennego użytku, a w porównaniu do sprzętu RTV czy AGD, w pojazdach komunalnych są to bardzo proste i niezawodne układy. Jednak konieczność spełnienia norm dla maszyn niebezpiecznych, zgodnie z klasyfikacją obowiązującą w Unii Europejskiej, np. normy EN 1501 dla śmieciarek, od 1 maja przyszłego roku istotnie poszerzy zakres elektroniki.
To znaczy, że elektronika w pojazdach jest bezawaryjna?
Zdarzają się awarie, ale w ogromnej większości przypadków są one spowodowane niewłaściwą eksploatacją, głównie wadliwym wykonywaniem napraw pojazdów, np. spawaniem bez odpowiedniego zabezpieczenia sterowników lub podaniem niewłaściwego napięcia do podzespołu w trakcie napraw lub przeróbek.
Jak zatem zabezpieczyć się przed unieruchomieniem pojazdu?
Najpewniejszym rozwiązaniem jest wykonywanie napraw w autoryzowanych punktach serwisowych. Przy wykonywanych samodzielnie drobnych pracach należy pamiętać o kontroli napięcia w instalacji elektrycznej, zawsze przy pomocy miernika.
Przy pracach spawalniczych zastosowanie urządzenia ANTI–ZAP, montowanego w szybki sposób do zacisków akumulatora, zabezpiecza w 100% przed przepięciami ...